Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru

Menghasilkan guru yang mempunyai sahsiah yang unggul adalah merupakan hasrat yang terus dipertahankan dalam kurikulum pendidikan guru Malaysia. Kajian ini meneroka peranan yang harus dimainkan oleh mentor pelajar dalam program Bina Insan Guru yang dilaksanakan di Institut Pendidikan Guru di seluruh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail Mohamed, Soaib Asimiran, Shamsudin Ahmad, Shafee Mohd Daud
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Perkembangan Pelajar, UKM 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8616/1/New_Profile_1_20150519094725073.DOC
http://journalarticle.ukm.my/8616/
http://www.ukm.my/pap/?page_id=265
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.8616
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.86162015-05-29T02:22:00Z http://journalarticle.ukm.my/8616/ Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru Ismail Mohamed, Soaib Asimiran, Shamsudin Ahmad, Shafee Mohd Daud, Menghasilkan guru yang mempunyai sahsiah yang unggul adalah merupakan hasrat yang terus dipertahankan dalam kurikulum pendidikan guru Malaysia. Kajian ini meneroka peranan yang harus dimainkan oleh mentor pelajar dalam program Bina Insan Guru yang dilaksanakan di Institut Pendidikan Guru di seluruh Malaysia berdasarkan pengalaman pemegang taruhnya. Kajian kualitatif dijalankan ke atas 13 orang responden yang merupakan pemegang taruh program ini yang terdiri daripada pembuat dasar, jurulatih, fasilitator, mentor, komandan kerana penyelaras, ketua jabatan, dan juga bekas pelajar program. Analisis juga dijalankan ke atas dokumen-dokumen berkaitan dengan program ini seperti modul-modul pelaksanaan, proforma, dan panduan pentaksiran program. Terdapat lima peranan utama mentor muncul sebagai tema penting hasil kajian ini iaitu menjadi fasilitator program, melaksanakan pentaksiran pelajar, memberi maklum balas dan bimbingan, membina hubungan, dan membimbing pelajar melaksanakan refleksi. Peranan paling penting ialah membimbing pelajar melaksanakan refleksi kerana jika pelajar tidak membuat refleksi, kesedaran tidak akan timbul dan natijahnya matlamat program tidak tercapai. Pusat Perkembangan Pelajar, UKM 2014-12 Article PeerReviewed application/msword en http://journalarticle.ukm.my/8616/1/New_Profile_1_20150519094725073.DOC Ismail Mohamed, and Soaib Asimiran, and Shamsudin Ahmad, and Shafee Mohd Daud, (2014) Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru. Jurnal Personalia Pelajar (17). pp. 31-40. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/pap/?page_id=265
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Menghasilkan guru yang mempunyai sahsiah yang unggul adalah merupakan hasrat yang terus dipertahankan dalam kurikulum pendidikan guru Malaysia. Kajian ini meneroka peranan yang harus dimainkan oleh mentor pelajar dalam program Bina Insan Guru yang dilaksanakan di Institut Pendidikan Guru di seluruh Malaysia berdasarkan pengalaman pemegang taruhnya. Kajian kualitatif dijalankan ke atas 13 orang responden yang merupakan pemegang taruh program ini yang terdiri daripada pembuat dasar, jurulatih, fasilitator, mentor, komandan kerana penyelaras, ketua jabatan, dan juga bekas pelajar program. Analisis juga dijalankan ke atas dokumen-dokumen berkaitan dengan program ini seperti modul-modul pelaksanaan, proforma, dan panduan pentaksiran program. Terdapat lima peranan utama mentor muncul sebagai tema penting hasil kajian ini iaitu menjadi fasilitator program, melaksanakan pentaksiran pelajar, memberi maklum balas dan bimbingan, membina hubungan, dan membimbing pelajar melaksanakan refleksi. Peranan paling penting ialah membimbing pelajar melaksanakan refleksi kerana jika pelajar tidak membuat refleksi, kesedaran tidak akan timbul dan natijahnya matlamat program tidak tercapai.
format Article
author Ismail Mohamed,
Soaib Asimiran,
Shamsudin Ahmad,
Shafee Mohd Daud,
spellingShingle Ismail Mohamed,
Soaib Asimiran,
Shamsudin Ahmad,
Shafee Mohd Daud,
Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru
author_facet Ismail Mohamed,
Soaib Asimiran,
Shamsudin Ahmad,
Shafee Mohd Daud,
author_sort Ismail Mohamed,
title Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru
title_short Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru
title_full Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru
title_fullStr Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru
title_full_unstemmed Peranan mentor dalam Program Bina Insan Guru
title_sort peranan mentor dalam program bina insan guru
publisher Pusat Perkembangan Pelajar, UKM
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8616/1/New_Profile_1_20150519094725073.DOC
http://journalarticle.ukm.my/8616/
http://www.ukm.my/pap/?page_id=265
_version_ 1643737530215956480