Faktor sikap pelajar dalam peningkatan tahap kelestarian kampus: kajian kes Universiti Kebangsaan Malaysia
Cabaran utama dalam usaha pelestarian alam adalah kesedaran dan penerimaan masyarakat. Program UKM Lestari yang dilancarkan pada 21 Jun 2007 bertujuan menyelaraskan pelaksanaan pembangunan lestari di UKM secara menyeluruh. Program UKM Lestari yang dilancarkan pada 21 Jun 2007 bertujuan menyelarask...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9151/1/5x.geografia-si-ogos15-mazaitul-edam1.pdf http://journalarticle.ukm.my/9151/ http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=8&ver=loc |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Cabaran utama dalam usaha pelestarian alam adalah kesedaran dan penerimaan masyarakat. Program UKM Lestari
yang dilancarkan pada 21 Jun 2007 bertujuan menyelaraskan pelaksanaan pembangunan lestari di UKM secara
menyeluruh. Program UKM Lestari yang dilancarkan pada 21 Jun 2007 bertujuan menyelaraskan pelaksanaan
pembangunan lestari di UKM secara menyeluruh. Penglibatan semua pihak mampu merealisasikan Piagam UKM
Lestari dan seterusnya melahirkan sebua universiti yang menekan aspek kelestarian kepada seluruh komuniti
kampus. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti amalan penggunaan lestari dalam kalangan pelajar di
UKM dan perananya ke arah kampus lestari. Responden kajian terdiri daripada 300 orang pelajar UKM yang terdiri
daripada 167 orang prasiswazah dan selebihnya iaitu seramai 133 orang siswazah. Hasil kajian mendapati
persekitaran universiti yang terlalu kompleks, entiti yang pelbagai dengan kepelbagaian subbudaya organisasi,
tradisi telah menimbulkan kebimbangan. Justeru, usaha yang berterusan perlu dilakukan secara menyeluruh melalui
pelbagai program seperti kempen kesedaran dan penguatkuasaan undang‐undang. |
---|