Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono
Tujuan kajian PTS ini dilakukan adalah bagi membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar tahun akhir Program Pengajian Bahasa Melayu, UKM. 2 daripada 9 HPP Program Pengajian Bahasa Melayu adalah berkait secara langsung dengan kemahiran berfikir. 2 HPP itu ialah HPP3 dan HPP6 yang menyatakan bah...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9309/1/001-013_Kemahiran_berfikir_Prof_Zul.pdf http://journalarticle.ukm.my/9309/ http://www.ukm.my/e-bangi/index.php?option=com_jresearch&view=publicationslist&Itemid=45&lang=en |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.9309 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.93092016-12-14T06:49:32Z http://journalarticle.ukm.my/9309/ Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono Zulkifley Hamid, Mohd. Asyraf Zulkifley, Tujuan kajian PTS ini dilakukan adalah bagi membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar tahun akhir Program Pengajian Bahasa Melayu, UKM. 2 daripada 9 HPP Program Pengajian Bahasa Melayu adalah berkait secara langsung dengan kemahiran berfikir. 2 HPP itu ialah HPP3 dan HPP6 yang menyatakan bahawa pelajar perlu mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran pengurusan maklumat dan kemahiran saintifik. Walau bagaimanapun, tiada satu kursus pun, baik yang ditawarkan di peringkat universiti, fakulti, pusat atau program pengajian yang menawarkan kursus tentang aspek ini. Penyelidikan ini akan cuba mengatasi kekurangan ini. Dalam penyelidikan PTS ini, empat bengkel kemahiran berfikir akan diadakan dalam kalangan pelajar tahun ketiga Program Pengajian Bahasa Melayu, iaitu dengan tujuan untuk membentuk kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar menggunakan modul Six Thinking Hats yang dikemukakan oleh Edward De Bono. Penyelidikan ini akan menggunakan model kajian tindakan yang dikemukakan oleh John Heron & Peter Reason sebagai kerangka penyelidikan. Model ini dikenali sebagai Model Cooperative Inquiry. Data kajian membuktikan bahawa empat bengkel yang diadakan telah berjaya membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar untuk menyelesaikan masalah pembelajaran khususnya dalam penulisan latihan ilmiah. Para pelajar juga didapati berupaya menggunakan kemahiran berfikir untuk menyelesaikan permasalahan dalam kehidupan seharian mereka secara professional. Keputusan kajian memperlihatkan kepada kita bahawa kemahiran berfikir yang baik boleh dibentuk dalam kalangan pelajar menggunakan modul Six Thinking Hats yang dicadangkan oleh Edward de Bono. Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9309/1/001-013_Kemahiran_berfikir_Prof_Zul.pdf Zulkifley Hamid, and Mohd. Asyraf Zulkifley, (2014) Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 9 (2). pp. 1-13. ISSN 1823-884x http://www.ukm.my/e-bangi/index.php?option=com_jresearch&view=publicationslist&Itemid=45&lang=en |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Tujuan kajian PTS ini dilakukan adalah bagi membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar tahun akhir Program Pengajian Bahasa Melayu, UKM. 2 daripada 9 HPP Program Pengajian Bahasa Melayu adalah berkait secara langsung dengan kemahiran berfikir. 2 HPP itu ialah HPP3 dan HPP6 yang menyatakan bahawa pelajar perlu mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran pengurusan maklumat dan kemahiran saintifik. Walau bagaimanapun, tiada satu kursus pun, baik yang ditawarkan di peringkat universiti, fakulti, pusat atau program pengajian yang menawarkan kursus tentang aspek ini. Penyelidikan ini akan cuba mengatasi kekurangan ini. Dalam penyelidikan PTS ini, empat bengkel kemahiran berfikir akan diadakan dalam kalangan pelajar tahun ketiga Program Pengajian Bahasa Melayu, iaitu dengan tujuan untuk membentuk kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar menggunakan modul Six Thinking Hats yang dikemukakan oleh Edward De Bono. Penyelidikan ini akan menggunakan model kajian tindakan yang dikemukakan oleh John Heron & Peter Reason sebagai kerangka penyelidikan. Model ini dikenali sebagai Model Cooperative Inquiry. Data kajian membuktikan bahawa empat bengkel yang diadakan telah berjaya membina kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar untuk menyelesaikan masalah pembelajaran khususnya dalam penulisan latihan ilmiah. Para pelajar juga didapati berupaya menggunakan kemahiran berfikir untuk menyelesaikan permasalahan dalam kehidupan seharian mereka secara professional. Keputusan kajian memperlihatkan kepada kita bahawa kemahiran berfikir yang baik boleh dibentuk dalam kalangan pelajar menggunakan modul Six Thinking Hats yang dicadangkan oleh Edward de Bono. |
format |
Article |
author |
Zulkifley Hamid, Mohd. Asyraf Zulkifley, |
spellingShingle |
Zulkifley Hamid, Mohd. Asyraf Zulkifley, Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono |
author_facet |
Zulkifley Hamid, Mohd. Asyraf Zulkifley, |
author_sort |
Zulkifley Hamid, |
title |
Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono |
title_short |
Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono |
title_full |
Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono |
title_fullStr |
Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono |
title_full_unstemmed |
Membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul Edward de Bono |
title_sort |
membina kemahiran berfikir secara kritis dan holistik dalam kalangan pelajar menggunakan modul edward de bono |
publisher |
Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/9309/1/001-013_Kemahiran_berfikir_Prof_Zul.pdf http://journalarticle.ukm.my/9309/ http://www.ukm.my/e-bangi/index.php?option=com_jresearch&view=publicationslist&Itemid=45&lang=en |
_version_ |
1643737745831493632 |