Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu

Kajian ini bertujuan mengkaji kesediaan murid-murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Bahasa Melayu. Kaedah mixed-method digunakan bagi memperoleh data melalui instrumen soal selidik dan temu bual. Sampel kajian seramai 315 orang dipilih secara sampel bertuju...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noraini Bidin, Zamri Mahamod
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9867/1/109-215-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9867/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/22
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.9867
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.98672016-12-14T06:51:05Z http://journalarticle.ukm.my/9867/ Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Noraini Bidin, Zamri Mahamod, Kajian ini bertujuan mengkaji kesediaan murid-murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Bahasa Melayu. Kaedah mixed-method digunakan bagi memperoleh data melalui instrumen soal selidik dan temu bual. Sampel kajian seramai 315 orang dipilih secara sampel bertujuan dari sembilan buah sekolah di daerah Muar, Johor yang berbeza lokasi dan kategori sekolah. Data diperoleh melalui soal selidik yang dianalisis secara statistik deskriptif menggunakan perisian SPSS Versi 21 dan secara inferens. Data temu bual dianalisis secara manual berpandukan hasil rakaman ketika temu bual. Dapatan kajian deskriptif menunjukkan min skor pengetahuan dan kefahaman murid pada tahap sederhana, manakala min skor motivasi intrinsik dan persepsi murid terhadap guru pada tahap tinggi. Analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan signifikan bagi item pengetahuan, kefahaman dan persepsi terhadap guru mengikut jantina, manakala terdapat perbezaan yang signifikan antara motivasi intrinsik mengikut jantina. Hasil temu bual terhadap 10 responden mendapati murid mempunyai kesediaan namun murid masih berharap agar sistem peperiksaan dilaksanakan untuk melihat pencapaian murid. Oleh itu, dapatan kajian ini penting bagi melihat kesediaan murid dan pendekatan yang harus dilakukan bagi memastikan sistem PBS ini terus dilaksanakan dalam kalangan murid di sekolah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9867/1/109-215-1-SM.pdf Noraini Bidin, and Zamri Mahamod, (2016) Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 6 (1). pp. 64-76. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/22
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan mengkaji kesediaan murid-murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Bahasa Melayu. Kaedah mixed-method digunakan bagi memperoleh data melalui instrumen soal selidik dan temu bual. Sampel kajian seramai 315 orang dipilih secara sampel bertujuan dari sembilan buah sekolah di daerah Muar, Johor yang berbeza lokasi dan kategori sekolah. Data diperoleh melalui soal selidik yang dianalisis secara statistik deskriptif menggunakan perisian SPSS Versi 21 dan secara inferens. Data temu bual dianalisis secara manual berpandukan hasil rakaman ketika temu bual. Dapatan kajian deskriptif menunjukkan min skor pengetahuan dan kefahaman murid pada tahap sederhana, manakala min skor motivasi intrinsik dan persepsi murid terhadap guru pada tahap tinggi. Analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan signifikan bagi item pengetahuan, kefahaman dan persepsi terhadap guru mengikut jantina, manakala terdapat perbezaan yang signifikan antara motivasi intrinsik mengikut jantina. Hasil temu bual terhadap 10 responden mendapati murid mempunyai kesediaan namun murid masih berharap agar sistem peperiksaan dilaksanakan untuk melihat pencapaian murid. Oleh itu, dapatan kajian ini penting bagi melihat kesediaan murid dan pendekatan yang harus dilakukan bagi memastikan sistem PBS ini terus dilaksanakan dalam kalangan murid di sekolah.
format Article
author Noraini Bidin,
Zamri Mahamod,
spellingShingle Noraini Bidin,
Zamri Mahamod,
Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
author_facet Noraini Bidin,
Zamri Mahamod,
author_sort Noraini Bidin,
title Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
title_short Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
title_full Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
title_fullStr Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
title_sort kesediaan murid sekolah menengah terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah dalam mata pelajaran bahasa melayu
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/9867/1/109-215-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/9867/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/22
_version_ 1643737935681421312