Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam
Dalam era globalisasi kini, peranan pendidik menjadi semakin kompleks dan mencabar. Selain mendidik, pendidik juga bertanggungjawab membentuk sahsiah pelajar selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, wujud pelbagai isu berkaitan sahsiah, tanggujawab dan etika perguruan yang menc...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9929/1/153-775-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/9929/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/18 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.9929 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.99292017-01-16T07:57:30Z http://journalarticle.ukm.my/9929/ Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam Baderun, Mawaddah Hussin, Haziyah Dalam era globalisasi kini, peranan pendidik menjadi semakin kompleks dan mencabar. Selain mendidik, pendidik juga bertanggungjawab membentuk sahsiah pelajar selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, wujud pelbagai isu berkaitan sahsiah, tanggujawab dan etika perguruan yang mencalar imej pendidik. Hal ini menggambarkan bahawa terdapat kepincangan dalam kalangan pendidik menghayati amalan profesionalisme. Natijahnya, usaha membentuk sahsiah pelajar terhalang sehingga memberi impak kepada jiwa mereka. Justeru, pendidik memerlukan suatu kaedah pembentukan sahsiah muslim yang unggul mencontohi tokoh Islam sebagai teladan dan panduan dalam bidang pendidikan Islam, antaranya ialah Sheikh Sa’id Hawwa. Sheikh Sa’id Hawwa merupakan seorang ulama yang berpengalaman sebagai pendidik dan mengintegrasikan ilmu dan amal, ibadah dan jihad serta politik dan bakti kemanusiaan. Artikel ini bertujuan membincangkan ketokohan Sheikh Sa’id Hawwa di dalam bidang Pendidikan Islam yang diasaskan kepada pengalaman dan latar belakang kehidupan beliau. Data-data dikumpul dan dianalisis secara kualitatif dengan tema-tema yang dibentuk berasaskan penemuan kajian daripada kandungan bukunya Hazihi Tajribati wa Hazihi Syahadati dan Jundullah Thaqafah wa Akhlaqan. Hasil kajian membuktikan ketokohan Sheikh Sa’id Hawwa dalam bidang Pendidikan Islam seperti ketegasan dalam mempertahankan agama, aktif dalam bidang penulisan, sumbangan dalam pembangunan pendidikan dan persediaan kerohanian dapat dipraktikkan oleh pendidik dalam membantu mutu perkhidmatan pendidikan. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9929/1/153-775-1-PB.pdf Baderun, Mawaddah and Hussin, Haziyah (2016) Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam. Al-Hikmah, 8 (1). pp. 19-35. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/18 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Dalam era globalisasi kini, peranan pendidik menjadi semakin kompleks dan mencabar. Selain mendidik, pendidik juga bertanggungjawab membentuk sahsiah pelajar selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, wujud pelbagai isu berkaitan sahsiah, tanggujawab dan etika perguruan yang mencalar imej pendidik. Hal ini menggambarkan bahawa terdapat kepincangan dalam kalangan pendidik menghayati amalan profesionalisme. Natijahnya, usaha membentuk sahsiah pelajar terhalang sehingga memberi impak kepada jiwa mereka. Justeru, pendidik memerlukan suatu kaedah pembentukan sahsiah muslim yang unggul mencontohi tokoh Islam sebagai teladan dan panduan dalam bidang pendidikan Islam, antaranya ialah Sheikh Sa’id Hawwa. Sheikh Sa’id Hawwa merupakan seorang ulama yang berpengalaman sebagai pendidik dan mengintegrasikan ilmu dan amal, ibadah dan jihad serta politik dan bakti kemanusiaan. Artikel ini bertujuan membincangkan ketokohan Sheikh Sa’id Hawwa di dalam bidang Pendidikan Islam yang diasaskan kepada pengalaman dan latar belakang kehidupan beliau. Data-data dikumpul dan dianalisis secara kualitatif dengan tema-tema yang dibentuk berasaskan penemuan kajian daripada kandungan bukunya Hazihi Tajribati wa Hazihi Syahadati dan Jundullah Thaqafah wa Akhlaqan. Hasil kajian membuktikan ketokohan Sheikh Sa’id Hawwa dalam bidang Pendidikan Islam seperti ketegasan dalam mempertahankan agama, aktif dalam bidang penulisan, sumbangan dalam pembangunan pendidikan dan persediaan kerohanian dapat dipraktikkan oleh pendidik dalam membantu mutu perkhidmatan pendidikan. |
format |
Article |
author |
Baderun, Mawaddah Hussin, Haziyah |
spellingShingle |
Baderun, Mawaddah Hussin, Haziyah Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam |
author_facet |
Baderun, Mawaddah Hussin, Haziyah |
author_sort |
Baderun, Mawaddah |
title |
Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam |
title_short |
Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam |
title_full |
Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam |
title_fullStr |
Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam |
title_full_unstemmed |
Sheikh Sa’id Hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan Islam |
title_sort |
sheikh sa’id hawwa: latar belakang & ketokohan di dalam bidang pendidikan islam |
publisher |
Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/9929/1/153-775-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/9929/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/18 |
_version_ |
1643737949808885760 |