Analisis faktor kejayaan pelajar dalam kelas Maharat Al-Muhadathah di Unisza
Mempelajari bahasa Arab sebagai bahasa kedua bukanlah sesuatu yang mudah kepada pelajar bukan penutur Arab, apatah lagi untuk bertutur menggunakan bahasa tersebut dalam situasi bahasa ibunda,walaupun telah menggunakannya setiap hari di dalam ibadah khususnya solat. Justeru, Fakulti Pengajian Kont...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/1056/1/FH03-FKI-18-12761.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1056/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Mempelajari bahasa Arab sebagai bahasa kedua bukanlah sesuatu yang mudah kepada pelajar
bukan penutur Arab, apatah lagi untuk bertutur menggunakan bahasa tersebut dalam situasi bahasa
ibunda,walaupun telah menggunakannya setiap hari di dalam ibadah khususnya solat. Justeru,
Fakulti Pengajian Kontemporari Islam(FKI) Universiti SultanZainal Abidin (UniSZA),mengambil
inisiatif mengadakan kursus al-Muhadathah sebagai matapelajaran wajib kepada semua pelajar
semester pertama pengajian Islam. Tujuan kursus ini adalah untuk melahirkan pelajar yang mqmpu
bertutur menggunakan bahasa Arab secara spontan, sekaligus menjadi asas kepada mereka untuk
melangkah ke semester pengajian yang lebih tinggi dan mencabar. Kertas kerja ini bertujuan
mengenalpasti faktor kejayaan pelajar dalam matapelajaran Maharat al-Muhadatahah hingga
dapat mempraktikkannya dalam pertuturan mereka. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan
mengenalpasti teknik yang sesuai digunakan dalam pengajaran Maharat Al-Muhadathah kepada
pelajar yang bukan penutur jati bahasa Arab. Kajian ini memperolehi data melalui pendekatan
kualitatif, ntenggunakan knedah temubual dan observasi di lapangan senlasa proses pengajaran
dan pembelajaran berlangsung. Dapatan kajian menunjukknn bahawa terdapat empat faktor utama
yang memberi kesan terhadap kejayaan pelajar untukbertutur menggunakan bahasa Arab secara
spontan. Faktor-faktor tersebut adalah ( 1) sikap dan tindaknn proaktif pensyarah (2) sikap optimis
dan motivasi pelajar (3) suasana pembelajaran di Unisza (4) kewujwdan sistem tel<nologi maklumat
y ang memb antu pr o s e s p e mb elaj ar an. |
---|