Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes
Pendidikan Khas adalah satu unit perkhidmatan pendidikan yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan untuk murid berkeperluan khas (MBK). Perkhidmatan pendidikan khas disediakan di Sekolah Pendidikan Khas, Program Pendidikan Khas Intergrasi dan juga Program Pendidikan Inklusif (PPI). Permasalahan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/1352/1/FH03-FKI-19-22986.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1352/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.1352 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.13522020-11-12T06:36:15Z http://eprints.unisza.edu.my/1352/ Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh L Education (General) LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Pendidikan Khas adalah satu unit perkhidmatan pendidikan yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan untuk murid berkeperluan khas (MBK). Perkhidmatan pendidikan khas disediakan di Sekolah Pendidikan Khas, Program Pendidikan Khas Intergrasi dan juga Program Pendidikan Inklusif (PPI). Permasalahan yang dikenalpasti adalah kurangnya pengetahuan guru terhadap MBK di samping kurangnya kemahiran pedagogi dalam pengajaran bagi MBK. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti analisis keperluan guru resos bagi Program Pendidikan Inklusif (PPI) di negeri Kelantan. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan kuantitatif bagi mengumpulkan data-data. Seramai lima orang responden guru mata pelajaran teras terlibat dalam temubual dan dua belas orang responden terlibat dalam soal selidik yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, Penyelaras Program Integrasi Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran, sembilan orang guru mata pelajaran di sebuah sekolah menengah di negeri Kelantan. Hasil dapatan menunjukkan kesemua responden bersetuju dan mencadangkan agar guru resos ditempatkan di kelas PPI. Melalui cadangan yang dikemukakan iaitu menempatkan guru resos di kelas PPI diharapkan kelemahan-kelemahan dalam kelas PPI dapat di atasi. 2018 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/1352/1/FH03-FKI-19-22986.pdf Mustafa, Che Omar and Siti Fatimah, Salleh (2018) Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam 2018, 01 Nov 2018, UNISZA. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools |
spellingShingle |
L Education (General) LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes |
description |
Pendidikan Khas adalah satu unit perkhidmatan pendidikan yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan untuk murid berkeperluan khas (MBK). Perkhidmatan pendidikan khas disediakan di Sekolah Pendidikan Khas, Program Pendidikan Khas Intergrasi dan juga Program Pendidikan Inklusif (PPI). Permasalahan yang dikenalpasti adalah kurangnya pengetahuan guru terhadap MBK di samping kurangnya kemahiran pedagogi dalam pengajaran bagi MBK. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti analisis keperluan guru resos bagi Program Pendidikan Inklusif (PPI) di negeri Kelantan. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan kuantitatif bagi mengumpulkan data-data. Seramai lima orang responden guru mata pelajaran teras terlibat dalam temubual dan dua belas orang responden terlibat dalam soal selidik yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, Penyelaras Program Integrasi Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran, sembilan orang guru mata pelajaran di sebuah sekolah menengah di negeri Kelantan. Hasil dapatan menunjukkan kesemua responden bersetuju dan mencadangkan agar guru resos ditempatkan di kelas PPI. Melalui cadangan yang dikemukakan iaitu menempatkan guru resos di kelas PPI diharapkan kelemahan-kelemahan dalam kelas PPI dapat di atasi. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh |
author_facet |
Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh |
author_sort |
Mustafa, Che Omar |
title |
Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes |
title_short |
Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes |
title_full |
Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes |
title_fullStr |
Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes |
title_full_unstemmed |
Keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: Satu kajian kes |
title_sort |
keperluan terhadap guru resos bagi program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah: satu kajian kes |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/1352/1/FH03-FKI-19-22986.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1352/ |
_version_ |
1683235009427668992 |