Pengaruh kepimpinan pelajar universiti awam terhadap pendidikan pendemokrasian di Malaysia
Pembangunan dan kemajuan seperti yang dihasratkan dalam Wawasan 2020 bergantung kepada kejayaan pemimpin dalam mengekalkan perpaduan dan kedaulatan negara secara padu dan berterusan berdasarkan kepada prinsip-prinsip Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan 1948. Pembangunan pendidikan pendemokr...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/1389/1/FH03-FUPL-18-22857.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1389/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Pembangunan dan kemajuan seperti yang dihasratkan dalam Wawasan 2020 bergantung kepada
kejayaan pemimpin dalam mengekalkan perpaduan dan kedaulatan negara secara padu dan berterusan
berdasarkan kepada prinsip-prinsip Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan 1948. Pembangunan
pendidikan pendemokrasian amat penting dalam memastikan kerukunan dan kedamaian sesebuah negara.
Proses ini perlu berlangsung dengan sempurna bagi kebaikan semua warganegara ke arah meningkatkan
kemajuan negara pada masa akan datang. Mahasiswa dan mahasiswi adalah barisan hadapan negara yang
diharapkan untuk memikul amanah kepimpinan pada masa hadapan. Pelajar berperanan penting sebagai
bakal pemimpin negara dan perlu mempunyai tahap pemahaman dan penghayatan yang tinggi tentang
pendemokrasian dan kewajipan sebagai warganegara Malaysia. Secara khususnya, kajian ini meneliti
pengaruh kepimpinan pelajar terhadap pendidikan pendemokrasian dalam kalangan pelajar Universiti
Awam di Malaysia. Kaedah tinjauan keratan rentas diaplikasikan dalam proses pengumpulan data yang
melibatkan soal selidik Kepimpinan Pelajar yang dibentuk oleh Kouzes & Posner pada tahun 2007, soal
selidik Pendidikan Pendemokrasian daripada Evans & Rose pada tahun 2007. Seramai 326 orang
pemimpin pelajar universiti awam di Semenanjung Malaysia telah terlibat sebagai responden dalam
kajian ini. Kepimpinan Pelajar juga turut memberi pengaruh sebanyak 39.6% terhadap Pendidikan
Pendemokrasian. Kajian ini dapat dimanfaatkan oleh pemimpin-pemimpin negara, pihak pentadbiran
universiti, dan jabatan pendidikan sebagai panduan dalam menilai aspek kepimpinan pelapis pemimpin
negara. Di samping itu, kajian ini boleh dijadikan rujukan asas bagi meningkatkan pelbagai ilmu
pengurusan kepimpinan berteraskan pendidikan pendemokrasian sebagai asas pembentukan jati diri
pemimpin. |
---|