Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar
Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program Common European Framework of References (CEFR) masih baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/2031/1/FH03-FKI-19-33629.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2031/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid
tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam
menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program
Common European Framework of References (CEFR) masih
baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut
guru-guru dan murid untuk mencapai standard penguasaan
tertentu agar selaras dengan negara-negara lain di peringkat
antarabangsa. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan
kualitatif melalui analisis deskriptif dengan merujuk sumbersumber bacaan yang diperolehi daripada kajian terdahulu.
Faktor-faktor yang mendorong kepada masalah ini di kaji secara
teliti untuk mendapatkan punca kegagalan penguasaan murid
di luar bandar. Kajian ini mendapati bahawa guru-guru dan
murid masih belum menguasai CEFR dengan sepenuhnya. Selain
itu, kajian ini juga turut menemukan bahawa program CEFR
memberikan kesan yang kurang memberangsangkan kepada
murid yang kurang menguasai kemahiran asas literasi Bahasa
Inggeris. Oleh itu, kajian yang lebih komprehensif diperlukan di
masa akan datang untuk mendapatkan hasil kajian yang lebih
tepat dan mendalam terhadap permasalahan ini dan
meningkatkan penguasaan murid di luar bandar khasnya. |
---|