Kegagalan Penguasaan Bahasa Inggeris Bagi Murid Di Sekolah Luar Bandar

Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program Common European Framework of References (CEFR) masih baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mustafa, Che Omar, Norfazila, Ghazali, Raihan, Mohd Arifin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/2031/1/FH03-FKI-19-33629.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2031/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
Description
Summary:Kertas kerja ini dijalankan untuk meninjau faktor kegagalan murid tahap satu sekolah-sekolah rendah di luar bandar dalam menguasai Bahasa Inggeris. Hal ini kerana pengenalan program Common European Framework of References (CEFR) masih baharu dalam sistem pendidikan Malaysia. Program ini menuntut guru-guru dan murid untuk mencapai standard penguasaan tertentu agar selaras dengan negara-negara lain di peringkat antarabangsa. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif melalui analisis deskriptif dengan merujuk sumbersumber bacaan yang diperolehi daripada kajian terdahulu. Faktor-faktor yang mendorong kepada masalah ini di kaji secara teliti untuk mendapatkan punca kegagalan penguasaan murid di luar bandar. Kajian ini mendapati bahawa guru-guru dan murid masih belum menguasai CEFR dengan sepenuhnya. Selain itu, kajian ini juga turut menemukan bahawa program CEFR memberikan kesan yang kurang memberangsangkan kepada murid yang kurang menguasai kemahiran asas literasi Bahasa Inggeris. Oleh itu, kajian yang lebih komprehensif diperlukan di masa akan datang untuk mendapatkan hasil kajian yang lebih tepat dan mendalam terhadap permasalahan ini dan meningkatkan penguasaan murid di luar bandar khasnya.