Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab
Tinjauan literatur menunjukkan kepentingan strategi memori dan kognitif dalam pembelajaran bahasa pelajar. Kajian ini dijalankan untuk menerokai tentang penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan pelajar bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama. Sampel terdiri d...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/2771/1/FH02-FKI-18-16392.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2771/2/FH02-FKI-18-16393.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2771/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | Malay Malay |
id |
my-unisza-ir.2771 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.27712022-09-13T05:38:27Z http://eprints.unisza.edu.my/2771/ Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab Mat Teh, Kamarul Shukri -, Mohamad Amin LB Theory and practice of education Tinjauan literatur menunjukkan kepentingan strategi memori dan kognitif dalam pembelajaran bahasa pelajar. Kajian ini dijalankan untuk menerokai tentang penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan pelajar bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama. Sampel terdiri daripada 460 orang pelajar Tingkatan 4 yang dipilih secara rawak daripada 13 buah Sekolah Menengah Agama di Terengganu. Data dikumpulkan menggunakan soal selidik kendiri untuk mengukur penggunaan strategi memori dan kognitif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan responden adalah rendah. Justeru, implikasi pedagogi mencadangkan agar pelajar diberi kesedaran tentang kepentingan strategi memori dan kognitif, mengadakan bengkel latihan, dan memaksimumkan penggunaan kedua-dua strategi tersebut. lmplikasi kajian lanjutan dengan mereplikakan kajian ini dan mempelbagaikan kaedah kajian turut dikemukakan. 2009-01 Article NonPeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/2771/1/FH02-FKI-18-16392.pdf text ms http://eprints.unisza.edu.my/2771/2/FH02-FKI-18-16393.pdf Mat Teh, Kamarul Shukri and -, Mohamad Amin (2009) Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab. Malaysian Education Deans’ Council Journal, 3 (1). pp. 76-86. ISSN 1985-546X |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Mat Teh, Kamarul Shukri -, Mohamad Amin Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab |
description |
Tinjauan literatur menunjukkan kepentingan strategi memori dan kognitif dalam pembelajaran
bahasa pelajar. Kajian ini dijalankan untuk menerokai tentang penggunaan strategi memori dan kognitif
dalam kalangan pelajar bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama. Sampel terdiri daripada 460 orang
pelajar Tingkatan 4 yang dipilih secara rawak daripada 13 buah Sekolah Menengah Agama di Terengganu. Data dikumpulkan menggunakan soal selidik kendiri untuk mengukur penggunaan strategi memori dan kognitif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan responden adalah rendah.
Justeru, implikasi pedagogi mencadangkan agar pelajar diberi kesedaran tentang kepentingan strategi
memori dan kognitif, mengadakan bengkel latihan, dan memaksimumkan penggunaan kedua-dua strategi
tersebut. lmplikasi kajian lanjutan dengan mereplikakan kajian ini dan mempelbagaikan kaedah kajian turut
dikemukakan. |
format |
Article |
author |
Mat Teh, Kamarul Shukri -, Mohamad Amin |
author_facet |
Mat Teh, Kamarul Shukri -, Mohamad Amin |
author_sort |
Mat Teh, Kamarul Shukri |
title |
Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_short |
Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_full |
Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_fullStr |
Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_full_unstemmed |
Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab |
title_sort |
strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa arab |
publishDate |
2009 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/2771/1/FH02-FKI-18-16392.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2771/2/FH02-FKI-18-16393.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2771/ |
_version_ |
1744358470682935296 |