Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab

Tinjauan literatur menunjukkan kepentingan strategi memori dan kognitif dalam pembelajaran bahasa pelajar. Kajian ini dijalankan untuk menerokai tentang penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan pelajar bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama. Sampel terdiri d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mat Teh, Kamarul Shukri, -, Mohamad Amin
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/2771/1/FH02-FKI-18-16392.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2771/2/FH02-FKI-18-16393.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2771/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: Malay
Malay
id my-unisza-ir.2771
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.27712022-09-13T05:38:27Z http://eprints.unisza.edu.my/2771/ Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab Mat Teh, Kamarul Shukri -, Mohamad Amin LB Theory and practice of education Tinjauan literatur menunjukkan kepentingan strategi memori dan kognitif dalam pembelajaran bahasa pelajar. Kajian ini dijalankan untuk menerokai tentang penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan pelajar bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama. Sampel terdiri daripada 460 orang pelajar Tingkatan 4 yang dipilih secara rawak daripada 13 buah Sekolah Menengah Agama di Terengganu. Data dikumpulkan menggunakan soal selidik kendiri untuk mengukur penggunaan strategi memori dan kognitif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan responden adalah rendah. Justeru, implikasi pedagogi mencadangkan agar pelajar diberi kesedaran tentang kepentingan strategi memori dan kognitif, mengadakan bengkel latihan, dan memaksimumkan penggunaan kedua-dua strategi tersebut. lmplikasi kajian lanjutan dengan mereplikakan kajian ini dan mempelbagaikan kaedah kajian turut dikemukakan. 2009-01 Article NonPeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/2771/1/FH02-FKI-18-16392.pdf text ms http://eprints.unisza.edu.my/2771/2/FH02-FKI-18-16393.pdf Mat Teh, Kamarul Shukri and -, Mohamad Amin (2009) Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab. Malaysian Education Deans’ Council Journal, 3 (1). pp. 76-86. ISSN 1985-546X
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mat Teh, Kamarul Shukri
-, Mohamad Amin
Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab
description Tinjauan literatur menunjukkan kepentingan strategi memori dan kognitif dalam pembelajaran bahasa pelajar. Kajian ini dijalankan untuk menerokai tentang penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan pelajar bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama. Sampel terdiri daripada 460 orang pelajar Tingkatan 4 yang dipilih secara rawak daripada 13 buah Sekolah Menengah Agama di Terengganu. Data dikumpulkan menggunakan soal selidik kendiri untuk mengukur penggunaan strategi memori dan kognitif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan responden adalah rendah. Justeru, implikasi pedagogi mencadangkan agar pelajar diberi kesedaran tentang kepentingan strategi memori dan kognitif, mengadakan bengkel latihan, dan memaksimumkan penggunaan kedua-dua strategi tersebut. lmplikasi kajian lanjutan dengan mereplikakan kajian ini dan mempelbagaikan kaedah kajian turut dikemukakan.
format Article
author Mat Teh, Kamarul Shukri
-, Mohamad Amin
author_facet Mat Teh, Kamarul Shukri
-, Mohamad Amin
author_sort Mat Teh, Kamarul Shukri
title Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab
title_short Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab
title_full Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab
title_fullStr Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab
title_full_unstemmed Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab
title_sort strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa arab
publishDate 2009
url http://eprints.unisza.edu.my/2771/1/FH02-FKI-18-16392.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2771/2/FH02-FKI-18-16393.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2771/
_version_ 1744358470682935296