Konflik Antara Hak Wali Mujbir di Bawah Hukum Syarak dan Peruntukan Had Umur Minimum Perkahwinan
Dalam mazhab Syafi’e, bapa dan datuk sebelah bapa merupakan wali mujbir yang berhak mengahwinkan anak atau cucu perempuannya yang masih gadis tanpa perlu meminta izin daripada gadis tersebut. Walau bagaimanapun, peruntukan Undang-undang Keluarga Islam di Malaysia telah menetapkan had umur minim...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/2969/1/FH02-FKI-14-00446.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2969/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | Malay |
Summary: | Dalam mazhab Syafi’e, bapa dan datuk sebelah bapa merupakan wali mujbir yang
berhak mengahwinkan anak atau cucu perempuannya yang masih gadis tanpa
perlu meminta izin daripada gadis tersebut. Walau bagaimanapun, peruntukan
Undang-undang Keluarga Islam di Malaysia telah menetapkan had umur
minimum perkahwinan bagi bakal pengantin perempuan adalah 16 tahun dan
sesebuah perkahwinan itu tidak boleh dilakukan tanpa mendapat keizinan Hakim
Syarie. Konflik antara dua isu ini menimbulkan pelbagai polemik dalam kalangan
masyarakat terutamanya mereka yang bukan berada dalam bidang syariah dan
undang-undang. Artikel ini akan mengenalpasti had kuasa wali mujbir dalam
mazhab Syafie. Ia juga akan membincangkan objektif di sebalik ketetapan kuasa
wali di bawah hukum syarak dan peruntukan had umur minimum perkahwinan
dalam Undang-undang Keluarga Islam Malaysia. Seterusnya, ia akan meneliti
sama ada terdapat pertentangan antara dua isu tersebut atau sebaliknya. Bagi
memenuhi objektif ini, kaedah analisis dokumen melalui sorotan kitab-kitab fiqh
telah digunakan. Rujukan juga dibuat kepada peruntukan seksyen 8 Akta 303.
Dapatan menunjukkan walaupun syarak telah memberi kuasa ijbar (paksa)
kepada wali mujbir untuk mengahwinkan anak atau cucunya, namun kuasa ini
hanya berhak digunakan setelah menepati syarat-syarat yang tertentu. Penetapan
ini adalah selari dengan objektif peruntukan had umur minimum perkahwinan
iaitu untuk menjaga kemaslahatan bakal pengantin perempuan. |
---|