Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha

Sastera merupakan elemen penting dalam proses pembelajaran bahasa. Hakikatnya, sastera memperluaskan keupayaan pelajar untuk memahami dan menguasai sesuatu bahasa, terutama bagi golongan yang bukan penutur asalnya. Seperti yang diketahui umum, komponen sastera Arab yang terbesar ialah dalam bentuk s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nasir, Mohd Shahrizal
Format: Article
Language:Arabic
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/3097/1/FH02-FBK-17-07836.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/3097/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: Arabic
id my-unisza-ir.3097
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.30972022-09-13T04:25:59Z http://eprints.unisza.edu.my/3097/ Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha Nasir, Mohd Shahrizal BL Religion P Philology. Linguistics Sastera merupakan elemen penting dalam proses pembelajaran bahasa. Hakikatnya, sastera memperluaskan keupayaan pelajar untuk memahami dan menguasai sesuatu bahasa, terutama bagi golongan yang bukan penutur asalnya. Seperti yang diketahui umum, komponen sastera Arab yang terbesar ialah dalam bentuk seni puisi (syi'r). Pada era sebelum Islam, peranan puisi sangat penting apabila masyarakat Arab menjadikannya sebagai wadah untuk merakamkan peristiwa sejarah dan juga dijadikan sebagai bahan bukti bagi ketetapan terhadap sesuatu perkara yang telah dihukumkan benar atau salah. Merujuk kepada kepentingan ini, ia membuktikan bahawa bahasa Arab mempunyai skop perbincangan sastera yang amat luas sejak zaman sebelum kemunculan Islam sehingga kini. Perkembangan ini merupakan satu bukti kukuh yang menunjukkan kepentingan kesusasteraan dalam perkembangan pesat bahasa Arab menerusi era yang berbeza. Oleh itu, hal ini jelas menunjukkan bahawa subjek kesusasteraan Arab mestilah diajar secara komprehensif dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab, dengan itu para pelajar akan benar-benar menguasai bahasa tersebut. Artikel ini bertujuan untuk menjelaskan peranan sastera Arab, khususnya seni puisi, dalam usaha meningkatkan tahap penguasaan bahasa Arab bagi golongan bukan penutur asalnya. 2011-01 Article NonPeerReviewed text ar http://eprints.unisza.edu.my/3097/1/FH02-FBK-17-07836.pdf Nasir, Mohd Shahrizal (2011) Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha. Jurnal Al-Arabi: Jurnal Bahasa Arab Dan Pengajarannya, 9 (1). pp. 49-65. ISSN 1693-3257
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language Arabic
topic BL Religion
P Philology. Linguistics
spellingShingle BL Religion
P Philology. Linguistics
Nasir, Mohd Shahrizal
Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha
description Sastera merupakan elemen penting dalam proses pembelajaran bahasa. Hakikatnya, sastera memperluaskan keupayaan pelajar untuk memahami dan menguasai sesuatu bahasa, terutama bagi golongan yang bukan penutur asalnya. Seperti yang diketahui umum, komponen sastera Arab yang terbesar ialah dalam bentuk seni puisi (syi'r). Pada era sebelum Islam, peranan puisi sangat penting apabila masyarakat Arab menjadikannya sebagai wadah untuk merakamkan peristiwa sejarah dan juga dijadikan sebagai bahan bukti bagi ketetapan terhadap sesuatu perkara yang telah dihukumkan benar atau salah. Merujuk kepada kepentingan ini, ia membuktikan bahawa bahasa Arab mempunyai skop perbincangan sastera yang amat luas sejak zaman sebelum kemunculan Islam sehingga kini. Perkembangan ini merupakan satu bukti kukuh yang menunjukkan kepentingan kesusasteraan dalam perkembangan pesat bahasa Arab menerusi era yang berbeza. Oleh itu, hal ini jelas menunjukkan bahawa subjek kesusasteraan Arab mestilah diajar secara komprehensif dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab, dengan itu para pelajar akan benar-benar menguasai bahasa tersebut. Artikel ini bertujuan untuk menjelaskan peranan sastera Arab, khususnya seni puisi, dalam usaha meningkatkan tahap penguasaan bahasa Arab bagi golongan bukan penutur asalnya.
format Article
author Nasir, Mohd Shahrizal
author_facet Nasir, Mohd Shahrizal
author_sort Nasir, Mohd Shahrizal
title Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha
title_short Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha
title_full Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha
title_fullStr Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha
title_full_unstemmed Al-Shi’r al-’Arabi wa Dawruh fi Tatwir Maqdarat Muta’allimi al-Lughah al-’Arabiyah min Ghayr al-Natiqin biha
title_sort al-shi’r al-’arabi wa dawruh fi tatwir maqdarat muta’allimi al-lughah al-’arabiyah min ghayr al-natiqin biha
publishDate 2011
url http://eprints.unisza.edu.my/3097/1/FH02-FBK-17-07836.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/3097/
_version_ 1744358481035526144