Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra

Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut ber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri
Format: Book Section
Language:Malay
Published: Penerbit UniSZA 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/3352/1/FH05-FKI-17-08239.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/3352/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: Malay
Description
Summary:Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut berdasarka jantina. Data dikimpulkan dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) versi 7.0 dengan penambahan konstruk metafizik (Kamarul Shukri 2009). Kajian ini melibatkan 100 orang pelajar daripada Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan da 100 orang pelajar daripada Akademi Pengajian Islam Universiti Malya Nilam Puri. Ujian-t digunakan bagi menguji hipotesis nol. Hasil Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan strategi pembelajaran bahasa Arab berdasarkan jantina. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pelajar perempuan menggunakan strategi pembelajaran bahasa secara signifikan dan kerap berbanding lelaki.