Pengaruh kepimpinan distributif terhadap persekitaran sekolah
Amalan kepimpinan distributif dalam kalangan pemimpin-pemimpin sekolah adalah elemen penting dalam menjayakanpelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 ke arah meningkatkan amalan kepimpinan berkesan.Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti perkaitan antara kepimpinan distributif...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/5273/1/FH02-FKI-20-48734.pdf http://eprints.unisza.edu.my/5273/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Amalan kepimpinan distributif dalam kalangan pemimpin-pemimpin sekolah adalah elemen penting dalam
menjayakanpelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 ke arah meningkatkan amalan
kepimpinan berkesan.Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti perkaitan antara kepimpinan distributif dengan
persekitaran sekolah di sekolah-sekolah menengah kebangsaan. Kajian ini menggunapakai pendekatan kuantitatif
dalam kajian keratan rentas untuk mengumpul data berkenaan kepimpinan distributif dan tahap kualiti persekitaran
sekolah. Populasi kajian melibatkan pemimpin-pemimpin di sekolah menengah kebangsaan zon utara, Semenanjung
Malaysia dan persampelan rawak berstrata digunakan untuk memilih responden kajian. Instrumen yang digunakan
ialah soal selidik Leadership Practices Inventory (LPI) yang dibina oleh Kouzes dan Posner pada tahun 2003 dan
soal selidik Teacher School Environment Questionnaire (TSEQ) yang diadaptasi oleh Lemerle, pada tahun 2005.
Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan positif di antara kepimpinan distributif
danpersekitaran sekolah yang manakepimpinan distributif juga didapati memberi pengaruh kepada persekitaran
sekolah. Justeru elemen-elemen di dalam amalan kepimpinan distributif perlu diterapkan kepada pemimpinpemimpin sekolah dalam mempastikan keberkesanan kepimpinan di sekolah dapat dicapai sepertimana yang telah
dirangka dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025. |
---|