Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap integriti Guru Pendidikan Islam (GPI) di sekolah rendah seluruh negeri Sabah berdasarkan tiga dimensi yang dikenalpasti sebagai tonggak utama integriti GPI. Sampel kajian terdiri daripada 390 orang guru daripada 24 buah Pejabat Pendidikan Daerah. Kebolehp...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/5546/1/FH02-FESP-17-11977.pdf http://eprints.unisza.edu.my/5546/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.5546 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.55462022-02-17T06:19:36Z http://eprints.unisza.edu.my/5546/ Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education Halimatus Saadiah, Mat Saad Zainudin, Awang BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap integriti Guru Pendidikan Islam (GPI) di sekolah rendah seluruh negeri Sabah berdasarkan tiga dimensi yang dikenalpasti sebagai tonggak utama integriti GPI. Sampel kajian terdiri daripada 390 orang guru daripada 24 buah Pejabat Pendidikan Daerah. Kebolehpercayaan instrumen ini terbukti dengan pekali Alpha Cronbach adalah tinggi (a=.93). Sementara dengan mengambil kira 0.50 sebagai nilai pemuatan (loading’s factor) yang dipertimbang sebagai bermakna secara potensi, keputusan menunjukkan 48 item mencapai kriteria faktor pemuatan melebihi 0.50. Analisis faktor yang dibuat secara umumnya juga mempunyai faktor tunggal. Oleh itu, instrumen nilai integriti bersifat unidimensional yang menunjukkan item-item mengukur gagasan yang sama iaitu gagasan nilai integriti. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, majoriti GPI mempunyai tahap integriti tinggi iaitu seramai 213 orang (55.3.9%). Manakala sebahagian lagi iaitu sebanyak 166 orang (43.1%) mempunyai tahap integriti yang sangat tinggi sementara hanya 6 orang responden (1.6%) mempunyai integriti pada tahap sederhana. Didahului dengan dimensi bersih (min= 4.32) diikuti dengan dimensi bijaksana (min=4.12) dan dimensi amanah (min=4.09) yang mendapat skor paling sedikit. Implikasi dan beberapa cadangan penambahbaikan terhadap integriti GPI untuk kajian tindakan lanjutan turut dikemukakan. 2017-12 Article PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/5546/1/FH02-FESP-17-11977.pdf Halimatus Saadiah, Mat Saad and Zainudin, Awang (2017) Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE), 3 (8). pp. 20-26. ISSN 24621714 |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education |
spellingShingle |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education Halimatus Saadiah, Mat Saad Zainudin, Awang Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education |
description |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap integriti Guru Pendidikan Islam (GPI) di sekolah
rendah seluruh negeri Sabah berdasarkan tiga dimensi yang dikenalpasti sebagai tonggak utama
integriti GPI. Sampel kajian terdiri daripada 390 orang guru daripada 24 buah Pejabat
Pendidikan Daerah. Kebolehpercayaan instrumen ini terbukti dengan pekali Alpha Cronbach
adalah tinggi (a=.93). Sementara dengan mengambil kira 0.50 sebagai nilai pemuatan (loading’s
factor) yang dipertimbang sebagai bermakna secara potensi, keputusan menunjukkan 48 item
mencapai kriteria faktor pemuatan melebihi 0.50. Analisis faktor yang dibuat secara umumnya
juga mempunyai faktor tunggal. Oleh itu, instrumen nilai integriti bersifat unidimensional yang
menunjukkan item-item mengukur gagasan yang sama iaitu gagasan nilai integriti. Dapatan
kajian menunjukkan secara keseluruhannya, majoriti GPI mempunyai tahap integriti tinggi iaitu
seramai 213 orang (55.3.9%). Manakala sebahagian lagi iaitu sebanyak 166 orang (43.1%)
mempunyai tahap integriti yang sangat tinggi sementara hanya 6 orang responden (1.6%)
mempunyai integriti pada tahap sederhana. Didahului dengan dimensi bersih (min= 4.32) diikuti
dengan dimensi bijaksana (min=4.12) dan dimensi amanah (min=4.09) yang mendapat skor
paling sedikit. Implikasi dan beberapa cadangan penambahbaikan terhadap integriti GPI untuk
kajian tindakan lanjutan turut dikemukakan. |
format |
Article |
author |
Halimatus Saadiah, Mat Saad Zainudin, Awang |
author_facet |
Halimatus Saadiah, Mat Saad Zainudin, Awang |
author_sort |
Halimatus Saadiah, Mat Saad |
title |
Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education |
title_short |
Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education |
title_full |
Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education |
title_fullStr |
Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education |
title_full_unstemmed |
Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education |
title_sort |
integrity according to islamic perspective: analysis of integrity level among teachers of islamic education |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/5546/1/FH02-FESP-17-11977.pdf http://eprints.unisza.edu.my/5546/ |
_version_ |
1725976968322613248 |