Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap integriti Guru Pendidikan Islam (GPI) di sekolah rendah seluruh negeri Sabah berdasarkan tiga dimensi yang dikenalpasti sebagai tonggak utama integriti GPI. Sampel kajian terdiri daripada 390 orang guru daripada 24 buah Pejabat Pendidikan Daerah. Kebolehp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Halimatus Saadiah, Mat Saad, Zainudin, Awang
Format: Article
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5546/1/FH02-FESP-17-11977.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5546/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
id my-unisza-ir.5546
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.55462022-02-17T06:19:36Z http://eprints.unisza.edu.my/5546/ Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education Halimatus Saadiah, Mat Saad Zainudin, Awang BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap integriti Guru Pendidikan Islam (GPI) di sekolah rendah seluruh negeri Sabah berdasarkan tiga dimensi yang dikenalpasti sebagai tonggak utama integriti GPI. Sampel kajian terdiri daripada 390 orang guru daripada 24 buah Pejabat Pendidikan Daerah. Kebolehpercayaan instrumen ini terbukti dengan pekali Alpha Cronbach adalah tinggi (a=.93). Sementara dengan mengambil kira 0.50 sebagai nilai pemuatan (loading’s factor) yang dipertimbang sebagai bermakna secara potensi, keputusan menunjukkan 48 item mencapai kriteria faktor pemuatan melebihi 0.50. Analisis faktor yang dibuat secara umumnya juga mempunyai faktor tunggal. Oleh itu, instrumen nilai integriti bersifat unidimensional yang menunjukkan item-item mengukur gagasan yang sama iaitu gagasan nilai integriti. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, majoriti GPI mempunyai tahap integriti tinggi iaitu seramai 213 orang (55.3.9%). Manakala sebahagian lagi iaitu sebanyak 166 orang (43.1%) mempunyai tahap integriti yang sangat tinggi sementara hanya 6 orang responden (1.6%) mempunyai integriti pada tahap sederhana. Didahului dengan dimensi bersih (min= 4.32) diikuti dengan dimensi bijaksana (min=4.12) dan dimensi amanah (min=4.09) yang mendapat skor paling sedikit. Implikasi dan beberapa cadangan penambahbaikan terhadap integriti GPI untuk kajian tindakan lanjutan turut dikemukakan. 2017-12 Article PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/5546/1/FH02-FESP-17-11977.pdf Halimatus Saadiah, Mat Saad and Zainudin, Awang (2017) Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE), 3 (8). pp. 20-26. ISSN 24621714
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
Halimatus Saadiah, Mat Saad
Zainudin, Awang
Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap integriti Guru Pendidikan Islam (GPI) di sekolah rendah seluruh negeri Sabah berdasarkan tiga dimensi yang dikenalpasti sebagai tonggak utama integriti GPI. Sampel kajian terdiri daripada 390 orang guru daripada 24 buah Pejabat Pendidikan Daerah. Kebolehpercayaan instrumen ini terbukti dengan pekali Alpha Cronbach adalah tinggi (a=.93). Sementara dengan mengambil kira 0.50 sebagai nilai pemuatan (loading’s factor) yang dipertimbang sebagai bermakna secara potensi, keputusan menunjukkan 48 item mencapai kriteria faktor pemuatan melebihi 0.50. Analisis faktor yang dibuat secara umumnya juga mempunyai faktor tunggal. Oleh itu, instrumen nilai integriti bersifat unidimensional yang menunjukkan item-item mengukur gagasan yang sama iaitu gagasan nilai integriti. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, majoriti GPI mempunyai tahap integriti tinggi iaitu seramai 213 orang (55.3.9%). Manakala sebahagian lagi iaitu sebanyak 166 orang (43.1%) mempunyai tahap integriti yang sangat tinggi sementara hanya 6 orang responden (1.6%) mempunyai integriti pada tahap sederhana. Didahului dengan dimensi bersih (min= 4.32) diikuti dengan dimensi bijaksana (min=4.12) dan dimensi amanah (min=4.09) yang mendapat skor paling sedikit. Implikasi dan beberapa cadangan penambahbaikan terhadap integriti GPI untuk kajian tindakan lanjutan turut dikemukakan.
format Article
author Halimatus Saadiah, Mat Saad
Zainudin, Awang
author_facet Halimatus Saadiah, Mat Saad
Zainudin, Awang
author_sort Halimatus Saadiah, Mat Saad
title Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education
title_short Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education
title_full Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education
title_fullStr Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education
title_full_unstemmed Integrity according to Islamic perspective: Analysis of integrity level among teachers of Islamic education
title_sort integrity according to islamic perspective: analysis of integrity level among teachers of islamic education
publishDate 2017
url http://eprints.unisza.edu.my/5546/1/FH02-FESP-17-11977.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5546/
_version_ 1725976968322613248