Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab
Perbezaan jantina merupakan salah satu faktor yang didapati turut membezakan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menentukan tahap dan jenis penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa (SPKB) oleh pelajar lelaki dan pelajar...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/6165/1/FH02-FKI-18-18987.pdf http://eprints.unisza.edu.my/6165/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.6165 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.61652022-03-14T02:39:13Z http://eprints.unisza.edu.my/6165/ Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Kamarul Shukri, Mat Teh Nadhilah, Abdul Pisal LB Theory and practice of education PJ Semitic Perbezaan jantina merupakan salah satu faktor yang didapati turut membezakan penggunaan strategi pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menentukan tahap dan jenis penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa (SPKB) oleh pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Data kajian diperoleh melalui soal selidik yang diedarkan kepada 350 orang pelajar tingkatan empat dari 12 buah sekolah menengah agama sekitar Kedah, Malaysia. Dapatan kajian deskriptif menunjukkan kedua-dua kumpulan pelajar menggunakan strategi pada tahap sederhana sama ada secara keseluruhan mahupun berdasarkan konstruk, kecuali pada konstruk strategi membaca, pelajar perempuan menggunakannya pada tahap tinggi. Hasil analisis ujian-t pula menunjukkan terdapat perbezaan signifikan penggunaan SPKB secara keseluruhan dan mengikut lima konstruk strategi utama berdasarkan jantina. Pelajar perempuan didapati mendahului pelajar lelaki dalam penggunaan strategi secara keseluruhan dan berdasarkan lima konstruk strategi utama tersebut. Sementara itu, baki satu konstruk strategi utama iaitu strategi mendengar tidak menunjukkan perbezaan signifikan. Kesimpulannya, pelajar perempuan didapati lebih banyak dan kerap menggunakan strategi pembelajaran bahasa berbanding pelajar lelaki. Implikasi kajian ini, guru boleh merancang pelbagai aktiviti bahasa yang dapat menggalakkan penggunaan sesuatu strategi dengan lebih kerap kepada kumpulan pelajar yang berlainan jantina. 2018-12 Article PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/6165/1/FH02-FKI-18-18987.pdf Kamarul Shukri, Mat Teh and Nadhilah, Abdul Pisal (2018) Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab. Journal of Nusantara Studies (JONUS), 3 (1). pp. 143-153. ISSN 0127-9386 |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education PJ Semitic |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education PJ Semitic Kamarul Shukri, Mat Teh Nadhilah, Abdul Pisal Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab |
description |
Perbezaan jantina merupakan salah satu faktor yang didapati turut membezakan penggunaan strategi
pembelajaran bahasa dalam kalangan pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menentukan tahap
dan jenis penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa (SPKB) oleh pelajar lelaki dan
pelajar perempuan. Data kajian diperoleh melalui soal selidik yang diedarkan kepada 350 orang
pelajar tingkatan empat dari 12 buah sekolah menengah agama sekitar Kedah, Malaysia. Dapatan
kajian deskriptif menunjukkan kedua-dua kumpulan pelajar menggunakan strategi pada tahap
sederhana sama ada secara keseluruhan mahupun berdasarkan konstruk, kecuali pada konstruk
strategi membaca, pelajar perempuan menggunakannya pada tahap tinggi. Hasil analisis ujian-t pula
menunjukkan terdapat perbezaan signifikan penggunaan SPKB secara keseluruhan dan mengikut lima
konstruk strategi utama berdasarkan jantina. Pelajar perempuan didapati mendahului pelajar lelaki
dalam penggunaan strategi secara keseluruhan dan berdasarkan lima konstruk strategi utama tersebut.
Sementara itu, baki satu konstruk strategi utama iaitu strategi mendengar tidak menunjukkan
perbezaan signifikan. Kesimpulannya, pelajar perempuan didapati lebih banyak dan kerap
menggunakan strategi pembelajaran bahasa berbanding pelajar lelaki. Implikasi kajian ini, guru boleh
merancang pelbagai aktiviti bahasa yang dapat menggalakkan penggunaan sesuatu strategi dengan
lebih kerap kepada kumpulan pelajar yang berlainan jantina. |
format |
Article |
author |
Kamarul Shukri, Mat Teh Nadhilah, Abdul Pisal |
author_facet |
Kamarul Shukri, Mat Teh Nadhilah, Abdul Pisal |
author_sort |
Kamarul Shukri, Mat Teh |
title |
Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab |
title_short |
Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab |
title_full |
Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab |
title_fullStr |
Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab |
title_full_unstemmed |
Perbezaan Jantina Dalam Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab |
title_sort |
perbezaan jantina dalam penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa arab |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/6165/1/FH02-FKI-18-18987.pdf http://eprints.unisza.edu.my/6165/ |
_version_ |
1728056329664200704 |