Perkembangan Pendidikan Islam di Nusantara: Malaysia dan Indonesia
Penjajahan Barat telah banyak mempengaruhi pendidikan Islam di kebanyakan negara Islam di dunia. Modenisasi dan sekularisme adalah dua nilai barat yang membawa perubahan kepada model asas, konsep, dan prinsip pendidikan Islam. Makalah ini bertujuan untuk meneroka perkembangan pendidikan Islam dal...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/7356/1/FH02-FKI-20-45772.pdf http://eprints.unisza.edu.my/7356/2/FH02-FKI-20-45773.pdf http://eprints.unisza.edu.my/7356/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English English |
Summary: | Penjajahan Barat telah banyak mempengaruhi pendidikan Islam di kebanyakan
negara Islam di dunia. Modenisasi dan sekularisme adalah dua nilai barat yang membawa
perubahan kepada model asas, konsep, dan prinsip pendidikan Islam. Makalah ini bertujuan
untuk meneroka perkembangan pendidikan Islam dalam menghadapi kedua-dua nilai tersebut,
bermula dari kemunculan Islam sehingga masa kini di Nusantara, dengan berfokus hanya
kepada Malaysia dan Indonesia. Kajian ini mendapati perkembangan pendidikan bagi umat
Islam di Malaysia dan Indonesia telah menunjukkan perubahan yang progesif serta penerapan
nilai-nilai modenisasi dan sekularisme dalam sistem pendidikan sehingga terwujudnya
dualisme. Walau bagaimanapun, kedua-dua aliran pendidikan (agama dan sekular) masih kekal
terpisah di kebanyakan negara Islam sehingga kini. Justeru, perlunya kepada perancangan dan
perlaksanaan kurikulum bersepadu yang bersifat Islamik yang sebenar. Usaha penyepaduan
kurikulum dalam sistem pendidikan Islam bukan tugas yang mudah kerana memerlukan
komitmen dan usahasama daripada pelbagai pihak. |
---|