Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran
Kebolehbacaan ialah tahap sesuatu bahan bacaan sama ada sukar atau senang yang boleh mempengaruhi kefahaman pembaca. Perbincangan kerta kerja ini memberikan penumpuan kepada dua isu utama yang berkait dengan kebolehbacaan, iaitu keperluan mengenal pasti tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab yang digu...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/738/1/FH03-FBK-17-09170.jpg http://eprints.unisza.edu.my/738/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.738 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.7382020-11-24T08:20:16Z http://eprints.unisza.edu.my/738/ Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran Zulazhan, Ab. Halim Mohd Hazli, Y. Mohd Ala-uddin, O. Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane Abdul Wahid, S. P Philology. Linguistics PN Literature (General) Z004 Books. Writing. Paleography Kebolehbacaan ialah tahap sesuatu bahan bacaan sama ada sukar atau senang yang boleh mempengaruhi kefahaman pembaca. Perbincangan kerta kerja ini memberikan penumpuan kepada dua isu utama yang berkait dengan kebolehbacaan, iaitu keperluan mengenal pasti tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab yang digunakan sebagai bahan bacaan dalam kelas dan penggunaan instrumen untuk menentukan tahap kebolehbacaan tersebut. Sesuatu teks bacaan yang dipilih sebagai bahan pengajaran perlulah berada pada tahap yang sepadan dengan tahap kebolehan membaca pelajar. Hal ini merupakan satu keperluan kerana bahan bacaan yang sukar, jika diberikan kepada pelajar, akan merosakkan proses pembelajaran. Dalam konteks pengukuran tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab pula, mutakhir ini beberapa formula kebolehbacaan bahasa Arab telah dicipta. Kewujudan formula-formula ini telah memberi nafas baru kepada kajian kebolehbacaan bahasa Arab kerana sebelum ini, penggunaan ujian kloz dan ujian kefahaman adalah antara alat ukur terbaik yang menjadi pilihan pengkaji. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed image en http://eprints.unisza.edu.my/738/1/FH03-FBK-17-09170.jpg Zulazhan, Ab. Halim and Mohd Hazli, Y. and Mohd Ala-uddin, O. and Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane and Abdul Wahid, S. (2016) Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran. In: Workshop on High Impact Journal Writing and Publishing 2016, 01-02 March 2016, UniSZA. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
P Philology. Linguistics PN Literature (General) Z004 Books. Writing. Paleography |
spellingShingle |
P Philology. Linguistics PN Literature (General) Z004 Books. Writing. Paleography Zulazhan, Ab. Halim Mohd Hazli, Y. Mohd Ala-uddin, O. Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane Abdul Wahid, S. Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran |
description |
Kebolehbacaan ialah tahap sesuatu bahan bacaan sama ada sukar atau senang yang boleh mempengaruhi kefahaman pembaca. Perbincangan kerta kerja ini memberikan penumpuan kepada dua isu utama yang berkait dengan kebolehbacaan, iaitu keperluan mengenal pasti tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab yang digunakan sebagai bahan bacaan dalam kelas dan penggunaan instrumen untuk menentukan tahap kebolehbacaan tersebut. Sesuatu teks bacaan yang dipilih sebagai bahan pengajaran perlulah berada pada tahap yang sepadan dengan tahap kebolehan membaca pelajar. Hal ini merupakan satu keperluan kerana bahan bacaan yang sukar, jika diberikan kepada pelajar, akan merosakkan proses pembelajaran. Dalam konteks pengukuran tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab pula, mutakhir ini beberapa formula kebolehbacaan bahasa Arab telah dicipta. Kewujudan formula-formula ini telah memberi nafas baru kepada kajian kebolehbacaan bahasa Arab kerana sebelum ini, penggunaan ujian kloz dan ujian kefahaman adalah antara alat ukur terbaik yang menjadi pilihan pengkaji. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Zulazhan, Ab. Halim Mohd Hazli, Y. Mohd Ala-uddin, O. Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane Abdul Wahid, S. |
author_facet |
Zulazhan, Ab. Halim Mohd Hazli, Y. Mohd Ala-uddin, O. Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane Abdul Wahid, S. |
author_sort |
Zulazhan, Ab. Halim |
title |
Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran |
title_short |
Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran |
title_full |
Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran |
title_fullStr |
Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran |
title_full_unstemmed |
Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran |
title_sort |
isu kebolehbacaan teks bahasa arab di malaysia keperluan dan pengukuran |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/738/1/FH03-FBK-17-09170.jpg http://eprints.unisza.edu.my/738/ |
_version_ |
1684657691708882944 |