Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran

Kebolehbacaan ialah tahap sesuatu bahan bacaan sama ada sukar atau senang yang boleh mempengaruhi kefahaman pembaca. Perbincangan kerta kerja ini memberikan penumpuan kepada dua isu utama yang berkait dengan kebolehbacaan, iaitu keperluan mengenal pasti tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab yang digu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zulazhan, Ab. Halim, Mohd Hazli, Y., Mohd Ala-uddin, O., Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane, Abdul Wahid, S.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/738/1/FH03-FBK-17-09170.jpg
http://eprints.unisza.edu.my/738/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
id my-unisza-ir.738
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.7382020-11-24T08:20:16Z http://eprints.unisza.edu.my/738/ Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran Zulazhan, Ab. Halim Mohd Hazli, Y. Mohd Ala-uddin, O. Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane Abdul Wahid, S. P Philology. Linguistics PN Literature (General) Z004 Books. Writing. Paleography Kebolehbacaan ialah tahap sesuatu bahan bacaan sama ada sukar atau senang yang boleh mempengaruhi kefahaman pembaca. Perbincangan kerta kerja ini memberikan penumpuan kepada dua isu utama yang berkait dengan kebolehbacaan, iaitu keperluan mengenal pasti tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab yang digunakan sebagai bahan bacaan dalam kelas dan penggunaan instrumen untuk menentukan tahap kebolehbacaan tersebut. Sesuatu teks bacaan yang dipilih sebagai bahan pengajaran perlulah berada pada tahap yang sepadan dengan tahap kebolehan membaca pelajar. Hal ini merupakan satu keperluan kerana bahan bacaan yang sukar, jika diberikan kepada pelajar, akan merosakkan proses pembelajaran. Dalam konteks pengukuran tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab pula, mutakhir ini beberapa formula kebolehbacaan bahasa Arab telah dicipta. Kewujudan formula-formula ini telah memberi nafas baru kepada kajian kebolehbacaan bahasa Arab kerana sebelum ini, penggunaan ujian kloz dan ujian kefahaman adalah antara alat ukur terbaik yang menjadi pilihan pengkaji. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed image en http://eprints.unisza.edu.my/738/1/FH03-FBK-17-09170.jpg Zulazhan, Ab. Halim and Mohd Hazli, Y. and Mohd Ala-uddin, O. and Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane and Abdul Wahid, S. (2016) Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran. In: Workshop on High Impact Journal Writing and Publishing 2016, 01-02 March 2016, UniSZA.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic P Philology. Linguistics
PN Literature (General)
Z004 Books. Writing. Paleography
spellingShingle P Philology. Linguistics
PN Literature (General)
Z004 Books. Writing. Paleography
Zulazhan, Ab. Halim
Mohd Hazli, Y.
Mohd Ala-uddin, O.
Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane
Abdul Wahid, S.
Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran
description Kebolehbacaan ialah tahap sesuatu bahan bacaan sama ada sukar atau senang yang boleh mempengaruhi kefahaman pembaca. Perbincangan kerta kerja ini memberikan penumpuan kepada dua isu utama yang berkait dengan kebolehbacaan, iaitu keperluan mengenal pasti tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab yang digunakan sebagai bahan bacaan dalam kelas dan penggunaan instrumen untuk menentukan tahap kebolehbacaan tersebut. Sesuatu teks bacaan yang dipilih sebagai bahan pengajaran perlulah berada pada tahap yang sepadan dengan tahap kebolehan membaca pelajar. Hal ini merupakan satu keperluan kerana bahan bacaan yang sukar, jika diberikan kepada pelajar, akan merosakkan proses pembelajaran. Dalam konteks pengukuran tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab pula, mutakhir ini beberapa formula kebolehbacaan bahasa Arab telah dicipta. Kewujudan formula-formula ini telah memberi nafas baru kepada kajian kebolehbacaan bahasa Arab kerana sebelum ini, penggunaan ujian kloz dan ujian kefahaman adalah antara alat ukur terbaik yang menjadi pilihan pengkaji.
format Conference or Workshop Item
author Zulazhan, Ab. Halim
Mohd Hazli, Y.
Mohd Ala-uddin, O.
Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane
Abdul Wahid, S.
author_facet Zulazhan, Ab. Halim
Mohd Hazli, Y.
Mohd Ala-uddin, O.
Shuhaida Hanim, Mohamad Suhane
Abdul Wahid, S.
author_sort Zulazhan, Ab. Halim
title Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran
title_short Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran
title_full Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran
title_fullStr Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran
title_full_unstemmed Isu Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Di Malaysia Keperluan Dan Pengukuran
title_sort isu kebolehbacaan teks bahasa arab di malaysia keperluan dan pengukuran
publishDate 2016
url http://eprints.unisza.edu.my/738/1/FH03-FBK-17-09170.jpg
http://eprints.unisza.edu.my/738/
_version_ 1684657691708882944