FENOMENA PERNIAGAAN TEROKA BAHARU WANITA: JUSTIFIKASI LITERATUR TERHADAP PROSES PEMBINAAN TEORI KEUSAHAWANAN WANITA
Fenomena kemunculan perniagaan teroka baharu oleh wanita bukanlah topik baru jika disusuri dari susur galur sorotan kajian lepas. Ramai penyelidik lepas melihat pelbagai perspektif yang berbezabeza mengikut cabang disiplin masing-masing sepertimana ekonomi, pengurusan, psikologi, sosiologi dan lai...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/7480/1/FH02-FPP-21-56544.pdf http://eprints.unisza.edu.my/7480/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Fenomena kemunculan perniagaan teroka baharu oleh wanita bukanlah topik baru jika disusuri dari
susur galur sorotan kajian lepas. Ramai penyelidik lepas melihat pelbagai perspektif yang berbezabeza mengikut cabang disiplin masing-masing sepertimana ekonomi, pengurusan, psikologi,
sosiologi dan lain-lain lagi. Namun ironinya, perbincangan berkaitan proses pembinaan teori
keusahawanan wanita dikatakan masih bersifat pramatang. Kajian konseptual ini telah
menggunakan kaedah kajian perpustakaan terhadap 95 artikel terpilih bersangkutan fenomena
keusahawanan wanita dalam proses penciptaan teroka baharu yang terdiri daripada beberapa
jurnal utama bidang keusahawanan wanita. Hasil kajian literatur ini mendapati, penglibatan
usahawan wanita melalui perniagaan teroka baharu terbukti memberi impak positif dari sudut
peningkatan peluang pekerjaan serta memperkembangkan inovasi produk baru dalam sesebuah
negara. Kesinambungannya, kajian ini bertujuan untuk mendalami berkenaan fenomena
keusahawanan wanita terutama berkenaan proses penciptaan teroka baharu memandangkan
disiplin ini masih lagi bersifat pramatang terutama dalam proses pembangunan teori. Bersandarkan
kepada teori Gartner, 1985, penyelidik memberi huraian yang jelas bagi menerangkan bagaimana
keusahawanan wanita yang berlaku boleh dikaitkan dengan empat perspektif berbeza iaitu
individu, persekitaran, organisasi yang ditubuhkan dan juga proses keusahawanan yang berlaku.
Hasil huraian ini memberi gambaran dan sudut pandang yang khusus kepada usahawan wanita
untuk memfokuskan kepada sisi yang memberi impak baik kepada perkembangan perniagaan
teroka baru mereka. |
---|