FENOMENA PERNIAGAAN TEROKA BAHARU WANITA: JUSTIFIKASI LITERATUR TERHADAP PROSES PEMBINAAN TEORI KEUSAHAWANAN WANITA

Fenomena kemunculan perniagaan teroka baharu oleh wanita bukanlah topik baru jika disusuri dari susur galur sorotan kajian lepas. Ramai penyelidik lepas melihat pelbagai perspektif yang berbezabeza mengikut cabang disiplin masing-masing sepertimana ekonomi, pengurusan, psikologi, sosiologi dan lai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Firdause, Md Fadzil, Rosfatihah, Che Mat, Nurul Amira, Omar
Format: Article
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/7480/1/FH02-FPP-21-56544.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/7480/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
Description
Summary:Fenomena kemunculan perniagaan teroka baharu oleh wanita bukanlah topik baru jika disusuri dari susur galur sorotan kajian lepas. Ramai penyelidik lepas melihat pelbagai perspektif yang berbezabeza mengikut cabang disiplin masing-masing sepertimana ekonomi, pengurusan, psikologi, sosiologi dan lain-lain lagi. Namun ironinya, perbincangan berkaitan proses pembinaan teori keusahawanan wanita dikatakan masih bersifat pramatang. Kajian konseptual ini telah menggunakan kaedah kajian perpustakaan terhadap 95 artikel terpilih bersangkutan fenomena keusahawanan wanita dalam proses penciptaan teroka baharu yang terdiri daripada beberapa jurnal utama bidang keusahawanan wanita. Hasil kajian literatur ini mendapati, penglibatan usahawan wanita melalui perniagaan teroka baharu terbukti memberi impak positif dari sudut peningkatan peluang pekerjaan serta memperkembangkan inovasi produk baru dalam sesebuah negara. Kesinambungannya, kajian ini bertujuan untuk mendalami berkenaan fenomena keusahawanan wanita terutama berkenaan proses penciptaan teroka baharu memandangkan disiplin ini masih lagi bersifat pramatang terutama dalam proses pembangunan teori. Bersandarkan kepada teori Gartner, 1985, penyelidik memberi huraian yang jelas bagi menerangkan bagaimana keusahawanan wanita yang berlaku boleh dikaitkan dengan empat perspektif berbeza iaitu individu, persekitaran, organisasi yang ditubuhkan dan juga proses keusahawanan yang berlaku. Hasil huraian ini memberi gambaran dan sudut pandang yang khusus kepada usahawan wanita untuk memfokuskan kepada sisi yang memberi impak baik kepada perkembangan perniagaan teroka baru mereka.