Strategi Murajaah al-Quran bagi Huffaz di Peringkat Tertiari
Pendidikan tahfiz al-Quran di negara ini melahirkan ramai huffaz lepasan sekolah menengah dan akan memasuki universiti bagi melanjutkan pengajian ke peringkat tertiari. Di peringkat tertiari, mereka tidak lagi mempunyai pembimbing al-Quran serta bebas untuk menyusun aktiviti harian. Sebagai pelaj...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/7563/1/FH02-FKI-20-49638.pdf http://eprints.unisza.edu.my/7563/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Pendidikan tahfiz al-Quran di negara ini melahirkan ramai huffaz lepasan sekolah menengah dan akan
memasuki universiti bagi melanjutkan pengajian ke peringkat tertiari. Di peringkat tertiari, mereka
tidak lagi mempunyai pembimbing al-Quran serta bebas untuk menyusun aktiviti harian. Sebagai
pelajar pra-siswazah, para huffaz al-Quran akan sibuk dalam hal ehwal akademik, tidak mempunyai
persekitaran yang kondusif bagi pengekalan hafazan dan sering berhadapan masalah pengurusan
masa. Justeru, timbul persoalan sejauh manakah huffaz di peringkat tertiari ini mampu murajaah alQuran bagi menjaga dan mengekalkan hafazan al-Quran. Sehubungan itu, kertas kerja ini mengenal
pasti isu-isu dan cabaran yang dihadapi oleh huffaz di peringkat tertiari serta merumuskan strategi
yang perlu dimplementasi dalam usaha mereka mengekalkan hafazan. Kajian ini merupakan kajian
kualitatif yang menggunakan pendekatan analisis kandungan. Kajian dibuat dengan kaedah analisis
dokumen, manakala analisis data dilakukan secara bertema. Kertas kerja ini menggariskan lima isu
utama yang menjadi permasalahan huffaz dalam mengekalkan hafazan al-Quran. Selain itu, kertas
kerja ini turut mencadangkan enam strategi yang menjadi tonggak kepada huffaz di peringkat tertiari
untuk komited melakukan murajaah al-Quran. Implikasi kajian ini memberi panduan kepada pihak
berautoriti untuk merangka strategi pembelajaran yang komprehensif bagi memaksimumkan potensi
huffaz di peringkat tertiari. |
---|