Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
Hiperaktif merupakan antara bentuk masalah penyesuaian tingkah laku yang sinonim dengan kanak-kanak. Gejala ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praKikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini....
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/862/1/FH03-FKI-18-13318.pdf http://eprints.unisza.edu.my/862/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Hiperaktif merupakan antara bentuk masalah penyesuaian tingkah laku yang sinonim dengan
kanak-kanak. Gejala ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak
kajian telah dilakukan secara praKikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang
menyumbang kepada permasalahan ini. Masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif ini akan
memberi kesan negatif kepada kanak-kanak dari sudut tindak balas individu, hubungan sosial,
perkembangan emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi
dan numerasi, kebolehan berbahasa, kesediaan belajar dan kehadiran ke tadika. Kajian ini
beftujuan mengukur tahap masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYTI dan
menganalisis hubungan antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah
penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT. Data kuantitatif dikumpul daripada 380
ibu bapa yang menghantar anak-anak ke Tadika Yayasan Islam Terengganu (Tfff )yang
dipilih secara rawak mudah di lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian
menunjukkan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT berada pada
tahap yang sederhana, Hasil analisis One Way Anova menunjukkan terdapat hubungan
antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah
laku hiperaKif kanak-kanak TYIT. Ibu bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan kanakkanak. Disyorkan kerajaan menyediakan garis panduan dalam melaksanakan program
penglibatan ibu bapa, menyediakan dana untuk menyokong kewangan tadika dan
menggalakkan majikan memberi pelepasan masa untuk ibu bapa terlibat dalam aktiviti sekolah
demi masa depan generasi muda dan negara. |
---|