Pendekatan Pengurusan: Aplikasi Prinsip Kepimpinan dalam Filem Downfall
Memanfaatkan ilmu pengurusan bersifat multidisiplin, makalah ini menumpukan penerokaan salah satu cabang bidang pengurusan moden dalam korpus berbentuk filem. Kajian ini mengaplikasikan Pendekatan Pengurusan yang dikemukakan oleh Mohamad Zuber (2017); hasil perincian daripada PPG oleh Mokhtar (2013...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
Kulliyyah of Languages & Management (KLM)
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/102554/1/IYSJL-Vol-5-No-1.pdf http://irep.iium.edu.my/102554/ https://kulliyyah.iium.edu.my/klm/journals/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
Language: | Malay |
Summary: | Memanfaatkan ilmu pengurusan bersifat multidisiplin, makalah ini menumpukan penerokaan salah satu cabang bidang pengurusan moden dalam korpus berbentuk
filem. Kajian ini mengaplikasikan Pendekatan Pengurusan yang dikemukakan oleh Mohamad Zuber (2017); hasil perincian daripada PPG oleh Mokhtar (2013). PPG menggariskan lima prinsip, iaitu prinsip (i).perancangan, (ii).kepimpinan, (iii).pengorganisasian, (iv).penstaffan, dan (v).kawalan. Analisis berfokus pada aplikasi prinsip kedua, iaitu Prinsip Kepimpinan dalam dialog watak-watak filem
patriotik Jerman bertajuk Downfall (2004) arahan Oliver Hirschbiegel. Tiga metod diaplikasikan, iaitu metod muat turun filem daripada saluran Youtube, transkripsi data dan analisis teks untuk mencapai dua objektif, iaitu (i).mengenal
pasti Prinsip Kepimpinan dan (ii).menganalisis dimensi Prinsip Kepimpinan dalam data kajian. Dapatan analisis menunjukkan Prinsip Kepimpinan diaplikasikan oleh watak dalam dua peristiwa melalui dua dimensi, iaitu (i).dimensi pentadbiran dan (ii).dimensi pendidikan. Dua peristiwa dikenal pasti
berdasarkan dialog watak yang mengaplikasi kedua-dua dimensi, iaitu peristiwa 1 (KP1-P1) dan peristiwa 2 (KP2-P2). Dimensi pentadbiran yang diperlihatkan melalui dasar kepemimpinan yang berani dan tidak gentar dengan musuh diaplikasi dalam KP1-P1 manakala dimensi pendidikan yang merujuk pada dasar kepemimpinan yang mementingkan ilmu diaplikasi menerusi KP2-P2. Dapatan ini membuktikan bahawa pengaplikasian dimensi kepemimpinan yang bervariasi telah lama dipraktikkan dan telah/sama ada membawa kepada kegemilangan mahupun kejatuhan sesebuah tamadun bangsa seperti mana pentadbiran Nazi di Jerman pada zaman yang diwakili. |
---|