Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow
Artikel ini bertujuan menganalisis unsur-unsur konflik yang terdapat dalam siri kartun "Aku Budak Minang" dengan mengaplikasikan teori Humanistik seperti mana yang digariskan oleh Abraham Maslow. Kajian mendapati unsur konflik merupakan elemen yang berupaya mendasari tema, membina karektor...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah, UUM
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/102555/1/forthcoming http://irep.iium.edu.my/102555/ https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/forthcoming |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
Language: | Malay |
id |
my.iium.irep.102555 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.1025552022-12-29T01:49:00Z http://irep.iium.edu.my/102555/ Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow Yahya,, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina L Education (General) PL5101 Malay PN Literature (General) Artikel ini bertujuan menganalisis unsur-unsur konflik yang terdapat dalam siri kartun "Aku Budak Minang" dengan mengaplikasikan teori Humanistik seperti mana yang digariskan oleh Abraham Maslow. Kajian mendapati unsur konflik merupakan elemen yang berupaya mendasari tema, membina karektor dalam kartun sekali gus menjadikan unsur tarikan dalam isu yang diketengahkan. Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah, UUM 2022-07 Article PeerReviewed application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/102555/1/forthcoming Yahya,, Maizatul Azura and Ahmad, Ainal Akmar and Hashim, Nasihah and Johari, Arina (2022) Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow. Jurnal Rentas Sastera, Bahasa Dan Budaya Melayu, 1. https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/forthcoming |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
L Education (General) PL5101 Malay PN Literature (General) |
spellingShingle |
L Education (General) PL5101 Malay PN Literature (General) Yahya,, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow |
description |
Artikel ini bertujuan menganalisis unsur-unsur konflik yang terdapat dalam siri kartun "Aku Budak Minang" dengan mengaplikasikan teori Humanistik seperti mana yang digariskan oleh Abraham Maslow. Kajian mendapati unsur konflik merupakan elemen yang berupaya mendasari tema, membina karektor dalam kartun sekali gus menjadikan unsur tarikan dalam isu yang diketengahkan. |
format |
Article |
author |
Yahya,, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina |
author_facet |
Yahya,, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina |
author_sort |
Yahya,, Maizatul Azura |
title |
Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow |
title_short |
Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow |
title_full |
Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow |
title_fullStr |
Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow |
title_full_unstemmed |
Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow |
title_sort |
unsur konflik dalam kartun ‘aku budak minang’: kajian dari perspektif teori humanistik abraham maslow |
publisher |
Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah, UUM |
publishDate |
2022 |
url |
http://irep.iium.edu.my/102555/1/forthcoming http://irep.iium.edu.my/102555/ https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/forthcoming |
_version_ |
1753788221474471936 |