Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow

Artikel ini bertujuan menganalisis unsur-unsur konflik yang terdapat dalam siri kartun "Aku Budak Minang" dengan mengaplikasikan teori Humanistik seperti mana yang digariskan oleh Abraham Maslow. Kajian mendapati unsur konflik merupakan elemen yang berupaya mendasari tema, membina karektor...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahya,, Maizatul Azura, Ahmad, Ainal Akmar, Hashim, Nasihah, Johari, Arina
Format: Article
Language:Malay
Published: Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah, UUM 2022
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/102555/1/forthcoming
http://irep.iium.edu.my/102555/
https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/forthcoming
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Language: Malay
id my.iium.irep.102555
record_format dspace
spelling my.iium.irep.1025552022-12-29T01:49:00Z http://irep.iium.edu.my/102555/ Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow Yahya,, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina L Education (General) PL5101 Malay PN Literature (General) Artikel ini bertujuan menganalisis unsur-unsur konflik yang terdapat dalam siri kartun "Aku Budak Minang" dengan mengaplikasikan teori Humanistik seperti mana yang digariskan oleh Abraham Maslow. Kajian mendapati unsur konflik merupakan elemen yang berupaya mendasari tema, membina karektor dalam kartun sekali gus menjadikan unsur tarikan dalam isu yang diketengahkan. Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah, UUM 2022-07 Article PeerReviewed application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/102555/1/forthcoming Yahya,, Maizatul Azura and Ahmad, Ainal Akmar and Hashim, Nasihah and Johari, Arina (2022) Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow. Jurnal Rentas Sastera, Bahasa Dan Budaya Melayu, 1. https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/forthcoming
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language Malay
topic L Education (General)
PL5101 Malay
PN Literature (General)
spellingShingle L Education (General)
PL5101 Malay
PN Literature (General)
Yahya,, Maizatul Azura
Ahmad, Ainal Akmar
Hashim, Nasihah
Johari, Arina
Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow
description Artikel ini bertujuan menganalisis unsur-unsur konflik yang terdapat dalam siri kartun "Aku Budak Minang" dengan mengaplikasikan teori Humanistik seperti mana yang digariskan oleh Abraham Maslow. Kajian mendapati unsur konflik merupakan elemen yang berupaya mendasari tema, membina karektor dalam kartun sekali gus menjadikan unsur tarikan dalam isu yang diketengahkan.
format Article
author Yahya,, Maizatul Azura
Ahmad, Ainal Akmar
Hashim, Nasihah
Johari, Arina
author_facet Yahya,, Maizatul Azura
Ahmad, Ainal Akmar
Hashim, Nasihah
Johari, Arina
author_sort Yahya,, Maizatul Azura
title Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow
title_short Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow
title_full Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow
title_fullStr Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow
title_full_unstemmed Unsur Konflik Dalam Kartun ‘Aku Budak Minang’: Kajian Dari Perspektif Teori Humanistik Abraham Maslow
title_sort unsur konflik dalam kartun ‘aku budak minang’: kajian dari perspektif teori humanistik abraham maslow
publisher Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah, UUM
publishDate 2022
url http://irep.iium.edu.my/102555/1/forthcoming
http://irep.iium.edu.my/102555/
https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/forthcoming
_version_ 1753788221474471936