Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing
Salah satu nilai tambah yang amat diperlukan pada masa kini ialah penguasaan bahasa asing. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015 telah mengetengahkan pembelajaran bahasa ketiga. Menurut Teori Bahasa Halliday, kanak-kanak menjadi mahir dalam bahasa kerana mereka perlu berinteraksi dengan or...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | Malay |
Published: |
Penerbit UMK
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/102760/1/eProceeding%20ICU%202022.pdf http://irep.iium.edu.my/102760/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
Language: | Malay |
id |
my.iium.irep.102760 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.1027602022-12-31T10:48:29Z http://irep.iium.edu.my/102760/ Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing Amran, Nur Farrah Atiqah Mohd Noor, Muhammad Nazirul H62 Study and teaching. Research LB2300 Higher Education Salah satu nilai tambah yang amat diperlukan pada masa kini ialah penguasaan bahasa asing. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015 telah mengetengahkan pembelajaran bahasa ketiga. Menurut Teori Bahasa Halliday, kanak-kanak menjadi mahir dalam bahasa kerana mereka perlu berinteraksi dengan orang di persekitaran mereka. Ini bermakna untuk memenuhi keperluan asas mereka, kanak-kanak itu perlu berinteraksi dengan orang ramai pada peringkat awal. Fenomena ini tidak berlaku dalam sampel. Oleh itu, pelajar Melayu yang hanya berbahasa Melayu dan Inggeris tidak akan mempelajari bahasa Mandarin dengan baik. Kajian awal ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang menyumbang kepada pengaruh bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Melayu semasa mempelajari bahasa Mandarin. Sampel kajian melibatkan 10 orang pelajar Melayu di sebuah universiti awam. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Dapatan kajian ini diharapkan dapat membantu ahli akademik dalam melahirkan graduan yang berkualiti tinggi dengan kebolehan bertutur dalam bahasa ketiga dengan fasih. Selain itu, ia juga akan meningkatkan reputasi universiti dengan pencapaian pelajar yang cemerlang, sekali gus memberi manfaat kepada pembangunan negara khususnya dalam hubungan antarabangsa. Penerbit UMK 2022-12-29 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/102760/1/eProceeding%20ICU%202022.pdf Amran, Nur Farrah Atiqah and Mohd Noor, Muhammad Nazirul (2022) Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing. In: International Conference on Ummah 2022, Universiti Malaysia Kelantan. |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
H62 Study and teaching. Research LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
H62 Study and teaching. Research LB2300 Higher Education Amran, Nur Farrah Atiqah Mohd Noor, Muhammad Nazirul Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing |
description |
Salah satu nilai tambah yang amat diperlukan pada masa kini ialah penguasaan bahasa asing. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015 telah mengetengahkan pembelajaran bahasa ketiga. Menurut Teori Bahasa Halliday, kanak-kanak menjadi mahir dalam bahasa kerana mereka perlu berinteraksi dengan orang di persekitaran mereka. Ini bermakna untuk memenuhi keperluan asas mereka, kanak-kanak itu perlu berinteraksi dengan orang ramai pada peringkat awal. Fenomena ini tidak berlaku dalam sampel. Oleh itu, pelajar Melayu yang hanya berbahasa Melayu dan Inggeris tidak akan mempelajari bahasa Mandarin dengan baik. Kajian awal ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang menyumbang kepada pengaruh bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Melayu semasa mempelajari bahasa Mandarin. Sampel kajian melibatkan 10 orang pelajar Melayu di sebuah universiti awam. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Dapatan kajian ini diharapkan dapat membantu ahli akademik dalam melahirkan graduan yang berkualiti tinggi dengan kebolehan bertutur dalam bahasa ketiga dengan fasih. Selain itu, ia juga akan meningkatkan reputasi universiti dengan pencapaian pelajar yang cemerlang, sekali gus memberi manfaat kepada pembangunan negara khususnya dalam hubungan antarabangsa. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Amran, Nur Farrah Atiqah Mohd Noor, Muhammad Nazirul |
author_facet |
Amran, Nur Farrah Atiqah Mohd Noor, Muhammad Nazirul |
author_sort |
Amran, Nur Farrah Atiqah |
title |
Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing |
title_short |
Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing |
title_full |
Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing |
title_fullStr |
Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing |
title_full_unstemmed |
Faktor Pengaruh Bahasa Inggeris dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Sebagai Bahasa Asing |
title_sort |
faktor pengaruh bahasa inggeris dalam pembelajaran bahasa mandarin sebagai bahasa asing |
publisher |
Penerbit UMK |
publishDate |
2022 |
url |
http://irep.iium.edu.my/102760/1/eProceeding%20ICU%202022.pdf http://irep.iium.edu.my/102760/ |
_version_ |
1753788224161972224 |