Objektif pelancongan dalam al-Qur'an

Pelancongan Islam merupakan satu cabang industri yang berkembang pesat di seluruh dunia namun dalam masa yang sama menghadapi cabaran besar untuk menjadinya kompetatif atau bahkan pilihan utama dalam persekitaran pasaran pelancongan moden yang terbuka. Dalam meraih peluang yang lebih baik, produk-pr...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Fatah Yasin, Mohammad Dhiya’ul Hafidh, Fatah Yasin, Raudlotul Firdaus
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/42432/1/Objektif_pelancongan.pdf
http://irep.iium.edu.my/42432/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pelancongan Islam merupakan satu cabang industri yang berkembang pesat di seluruh dunia namun dalam masa yang sama menghadapi cabaran besar untuk menjadinya kompetatif atau bahkan pilihan utama dalam persekitaran pasaran pelancongan moden yang terbuka. Dalam meraih peluang yang lebih baik, produk-produk pelancongan Islam perlu dipelbagaikan. Dengan menggunakan metode kajian literasi terhadap teks ayat-ayat al-Qur’an dan al-Sunnah, didapati terdapat banyak objektif pelancongan yang dituntut untuk dilaksanakan oleh kaum Muslimin dan yang seterusnya berpotensi diadaptasikan sebagai produk pelancongan yang boleh dimanfaatkan semua. Jenis-jenis produk yang telah dikenal pasti ialah seperti pelancongan kesedaran, keagamaan, motivasi, pendidikan, perniagaan, politik, perubatan, alam semula jadi, geografi dan kemasyarakatan. Setiap elemen yang ditemui disenaraikan di dalam kajian ini sambil diperkuatkan dengan nas dan perbincangan yang mendukung fakta bahawa setiap daripadanya adalah merupakan tuntutan agama dan keperluan setiap jiwa.