EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah
Kepesatan teknologi hari ini menjadi antara faktor perlunya para guru dan pelajar memanfaatkan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Situasi ini melibatkan proses P&P semua bidang pendidikan termasuk bidang bahasa di pelbagai peringkat sama ada peringkat sekolah mahupun i...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Chapter |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UniSZA, Terengganu, Malaysia
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/50579/1/50579_Chapter_in_book_UniSZA_Press_2016.pdf http://irep.iium.edu.my/50579/ https://penerbit.unisza.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=167:isu-pendidikan-bahasa-arab-aspirasi-guru-autonomi-pelajar&catid=40&Itemid=142 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
Language: | English |
id |
my.iium.irep.50579 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.505792021-08-03T14:12:40Z http://irep.iium.edu.my/50579/ EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah Yahaya, Mohd Firdaus Nasir, Mohd Shahrizal Sahrir, Muhammad Sabri Abdul Hamid, Mohd Fauzi PJ6001 Arabic Kepesatan teknologi hari ini menjadi antara faktor perlunya para guru dan pelajar memanfaatkan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Situasi ini melibatkan proses P&P semua bidang pendidikan termasuk bidang bahasa di pelbagai peringkat sama ada peringkat sekolah mahupun institusi pengajian tinggi. Dewasa ini, penggunaan multimedia dalam P&P merupakan antara kaedah yang banyak digunakan di semua peringkat pendidikan. Mayer (2001) mendefinisikan multimedia sebagai persembahan bahan pengajaran menggunakan perkataan dan gambar. Secara mudah dapat difahami bahawa pemanfaatan multimedia dalam proses P&P perlu sekurang-kurangnya melibatkan dua komponen bahan iaitu perkataan dan gambar yang dipersembahkan secara menarik dalam bentuk elektronik. Pendapat yang dikemukakan oleh Mayer, kemudiannya dikembangkan oleh pendapat-pendapat lain yang memasukkan elemen berunsur teknologi dalam penyediaan bahan pengajaran. Antaranya Bush (2007) menambah elemen suara dalam penerokaan bahasa, pemanfaatan jaringan internet melalui World Wide Web (WWW) (Joliffe, Ritter & Stevens 2001), serta pemanfaatan grafik yang menarik dalam pengajaran kosa kata bahasa (Salsbury 2006; Bush 2007). Selain itu, pemanfaatan teknologi dalam P&P bahasa semakin mendapat sambutan apabila wujudnya bahan-bahan berbentuk elektronik dalam bidang pendidikan bahasa seperti buku latihan elektronik, video digital, ujian mendengar secara interaktif, bahan bacaan atas talian dan sebagainya (Gill 2006). Merujuk kepada perkembangan positif pemanfaatan teknologi dalam P&P pendidikan bahasa, maka ia dilihat amat wajar untuk dimanfaatkan dalam P&P bahasa Arab khususnya yang melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati. Bahan pengajaran yang menarik dan bersifat interaktif akan dapat menarik minat dan motivasi pelajar untuk mempelajari bahasa al-Quran ini dengan mudah dan berkesan. Selain itu, dengan pemanfaatan teknologi maklumat secara menyeluruh dalam P&P, ia mampu meningkatkan tahap kemahiran para pelajar untuk mendapat maklumat berkaitan pembelajaran dengan lebih cepat dan mudah. Penerbit UniSZA, Terengganu, Malaysia Aziz, Aznida Abdul Pisal, Nadhilah Yunus, Yuslaini 2016-05-01 Book Chapter PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/50579/1/50579_Chapter_in_book_UniSZA_Press_2016.pdf Yahaya, Mohd Firdaus and Nasir, Mohd Shahrizal and Sahrir, Muhammad Sabri and Abdul Hamid, Mohd Fauzi (2016) EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah. In: Isu pendidikan bahasa Arab: aspirasi guru-autonomi pelajar. Penerbit UniSZA, Terengganu, Malaysia, UniSZA, Terengganu, Malaysia, pp. 107-128. ISBN 978-967-0899-36-7 https://penerbit.unisza.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=167:isu-pendidikan-bahasa-arab-aspirasi-guru-autonomi-pelajar&catid=40&Itemid=142 |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
English |
topic |
PJ6001 Arabic |
spellingShingle |
PJ6001 Arabic Yahaya, Mohd Firdaus Nasir, Mohd Shahrizal Sahrir, Muhammad Sabri Abdul Hamid, Mohd Fauzi EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah |
description |
Kepesatan teknologi hari ini menjadi antara faktor perlunya para guru dan pelajar memanfaatkan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Situasi ini melibatkan proses P&P semua bidang pendidikan termasuk bidang bahasa di pelbagai peringkat sama ada peringkat sekolah mahupun institusi pengajian tinggi. Dewasa ini, penggunaan multimedia dalam P&P merupakan antara kaedah yang banyak digunakan di semua peringkat pendidikan. Mayer (2001) mendefinisikan multimedia sebagai persembahan bahan pengajaran menggunakan perkataan dan gambar. Secara mudah dapat difahami bahawa pemanfaatan multimedia dalam proses P&P perlu sekurang-kurangnya melibatkan dua komponen bahan iaitu perkataan dan gambar yang dipersembahkan secara menarik dalam bentuk elektronik. Pendapat yang dikemukakan oleh Mayer, kemudiannya dikembangkan oleh pendapat-pendapat lain yang memasukkan elemen berunsur teknologi dalam penyediaan bahan pengajaran. Antaranya Bush (2007) menambah elemen suara dalam penerokaan bahasa, pemanfaatan jaringan internet melalui World Wide Web (WWW) (Joliffe, Ritter & Stevens 2001), serta pemanfaatan grafik yang menarik dalam pengajaran kosa kata bahasa (Salsbury 2006; Bush 2007). Selain itu, pemanfaatan teknologi dalam P&P bahasa semakin mendapat sambutan apabila wujudnya bahan-bahan berbentuk elektronik dalam bidang pendidikan bahasa seperti buku latihan elektronik, video digital, ujian mendengar secara interaktif, bahan bacaan atas talian dan sebagainya (Gill 2006). Merujuk kepada perkembangan positif pemanfaatan teknologi dalam P&P pendidikan bahasa, maka ia dilihat amat wajar untuk dimanfaatkan dalam P&P bahasa Arab khususnya yang melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati. Bahan pengajaran yang menarik dan bersifat interaktif akan dapat menarik minat dan motivasi pelajar untuk mempelajari bahasa al-Quran ini dengan mudah dan berkesan. Selain itu, dengan pemanfaatan teknologi maklumat secara menyeluruh dalam P&P, ia mampu meningkatkan tahap kemahiran para pelajar untuk mendapat maklumat berkaitan pembelajaran dengan lebih cepat dan mudah. |
author2 |
Aziz, Aznida |
author_facet |
Aziz, Aznida Yahaya, Mohd Firdaus Nasir, Mohd Shahrizal Sahrir, Muhammad Sabri Abdul Hamid, Mohd Fauzi |
format |
Book Chapter |
author |
Yahaya, Mohd Firdaus Nasir, Mohd Shahrizal Sahrir, Muhammad Sabri Abdul Hamid, Mohd Fauzi |
author_sort |
Yahaya, Mohd Firdaus |
title |
EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah |
title_short |
EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah |
title_full |
EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah |
title_fullStr |
EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah |
title_sort |
ez-arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran bahasa arab peringkat sekolah rendah |
publisher |
Penerbit UniSZA, Terengganu, Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://irep.iium.edu.my/50579/1/50579_Chapter_in_book_UniSZA_Press_2016.pdf http://irep.iium.edu.my/50579/ https://penerbit.unisza.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=167:isu-pendidikan-bahasa-arab-aspirasi-guru-autonomi-pelajar&catid=40&Itemid=142 |
_version_ |
1707765650811781120 |