Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang

Nafkah anak yatim mengikut teori fiqh bermula dengan perpindahan tanggungjawab pembiayaan nafkah anak yatim kepada ahli waris anak yatim tersebut. Secara umumnya, fiqh telah membahaskan dengan jelas mengenai peralihan kewajipan ini, termasuk syarat-syarat ahli waris yang layak menyara anak yatim dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hamid, Siti Nur Hazimah, Ahmad, Bahiyah, Abd Khalil, Shahidra, Mohd Marzuki, Zunaidah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Ethics & Governance (E&G) Research Interest Group Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kedah 2018
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/72444/4/089e0e_e25bd8cc963a40a99f3827013805012d.pdf
http://irep.iium.edu.my/72444/
https://kedah.uitm.edu.my/v1/gallery/archived-article/2644-the-2nd-islamic-management-development-conference-2018-imdec-2018
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Language: English
id my.iium.irep.72444
record_format dspace
spelling my.iium.irep.724442019-05-31T06:35:03Z http://irep.iium.edu.my/72444/ Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang Hamid, Siti Nur Hazimah Ahmad, Bahiyah Abd Khalil, Shahidra Mohd Marzuki, Zunaidah KBP1 Islamic law.Shariah.Fiqh KBP174 Observances and practice of Islam Nafkah anak yatim mengikut teori fiqh bermula dengan perpindahan tanggungjawab pembiayaan nafkah anak yatim kepada ahli waris anak yatim tersebut. Secara umumnya, fiqh telah membahaskan dengan jelas mengenai peralihan kewajipan ini, termasuk syarat-syarat ahli waris yang layak menyara anak yatim dan susunan ahli waris yang lebih perlu bertanggungjawab dalam pembiayaan nafkah tersebut. Teori ini kemudiannya dikodifikasikan sebagai undang-undang bertulis di dalam Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia yang telah meletakkan aturan syarak tersebut sebagai perkara yang mengikat setiap muslim di negara ini dan mempunyai implikasi undang-undang sekiranya dilanggar. Kajian ini justeru, dijalankan bagi melihat pengurusan nafkah anak yatim dan tanggungjawab ahli waris yang berevolusi dari fiqh seterusnya kepada undang-undang bertulis di Malaysia. Kajian ini juga dijalankan bagi menilai kefahaman masyarakat mengenai tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim dan amalannya di dalam masyarakat. Metodologi analisis kandungan digunakan bagi melihat teori fiqh dan undang-undang, sementara kajian edaran soal selidik kepada 400 responden telah dijalankan bagi menilai tahap kefahaman masyarakat. Amalan masyarakat pula telah dinilai melalui temu bual mendalam semi berstuktur dengan responden hakim-hakim daripada mahkamah syariah terpilih dan beberapa orang pengurus rumah anak yatim di sekitar Lembah Klang. Dari sudut pengurusan nafkah anak yatim, ianya telah berevolusi daripada hukum-hukum yang terdapat di dalam kitab-kitab fiqh kepada peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia yang telah diperuntukkan melalui seksyen 61 sehingga 81 bagi Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor. Walaupun hasil dapatan soal selidik masyarakat pula menunjukkan hampir keseluruhan iaitu 93.2% responden mengetahui nafkah wajib ditanggung oleh ahli waris apabila bapa meninggal dunia 67.6% mengetahui apabila bapa ghaib atau hilang, 60.2% apabila bapa sakit yang tidak mampu bekerja, namun hanya separuh responden yang mengetahuiadanya peruntukan undang-undang yang boleh memerintahkan ahli waris supaya memberi nafkah. Berlainan dengan dapatan amalan, hasil temu bual mendapati tahap pengamalan masyarakat masih lagi rendah berbanding tahap pengetahuan mereka mengenai tanggungjawab ahli waris dalam menafkahi anak yatim sama ada dalam memberikan sokongan material (nafkah) ataupun sokongan moral. Hakim-hakim pula menjelaskan bahawa selalunya tiada tuntutan dibuat oleh pihak anak yatim bagi menuntut nafkah ke atas ahli waris. Kesimpulannya, kefahaman masyarakat mengenai tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim adalah pada tahap yang agak memuaskan, namun bukan bagi tahap amalan dan pelaksanaan sepertimana yang telah dilaporkan di dalam hasil temu bual. Ethics & Governance (E&G) Research Interest Group Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kedah 2018-06-27 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/72444/4/089e0e_e25bd8cc963a40a99f3827013805012d.pdf Hamid, Siti Nur Hazimah and Ahmad, Bahiyah and Abd Khalil, Shahidra and Mohd Marzuki, Zunaidah (2018) Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang. In: The 2nd Islamic Management Development Conference (IMDeC 2018) : The Evolution of Islamic Management, 27th-28th June 2018, Kedah, Malaysia. (Unpublished) https://kedah.uitm.edu.my/v1/gallery/archived-article/2644-the-2nd-islamic-management-development-conference-2018-imdec-2018
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic KBP1 Islamic law.Shariah.Fiqh
KBP174 Observances and practice of Islam
spellingShingle KBP1 Islamic law.Shariah.Fiqh
KBP174 Observances and practice of Islam
Hamid, Siti Nur Hazimah
Ahmad, Bahiyah
Abd Khalil, Shahidra
Mohd Marzuki, Zunaidah
Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang
description Nafkah anak yatim mengikut teori fiqh bermula dengan perpindahan tanggungjawab pembiayaan nafkah anak yatim kepada ahli waris anak yatim tersebut. Secara umumnya, fiqh telah membahaskan dengan jelas mengenai peralihan kewajipan ini, termasuk syarat-syarat ahli waris yang layak menyara anak yatim dan susunan ahli waris yang lebih perlu bertanggungjawab dalam pembiayaan nafkah tersebut. Teori ini kemudiannya dikodifikasikan sebagai undang-undang bertulis di dalam Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia yang telah meletakkan aturan syarak tersebut sebagai perkara yang mengikat setiap muslim di negara ini dan mempunyai implikasi undang-undang sekiranya dilanggar. Kajian ini justeru, dijalankan bagi melihat pengurusan nafkah anak yatim dan tanggungjawab ahli waris yang berevolusi dari fiqh seterusnya kepada undang-undang bertulis di Malaysia. Kajian ini juga dijalankan bagi menilai kefahaman masyarakat mengenai tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim dan amalannya di dalam masyarakat. Metodologi analisis kandungan digunakan bagi melihat teori fiqh dan undang-undang, sementara kajian edaran soal selidik kepada 400 responden telah dijalankan bagi menilai tahap kefahaman masyarakat. Amalan masyarakat pula telah dinilai melalui temu bual mendalam semi berstuktur dengan responden hakim-hakim daripada mahkamah syariah terpilih dan beberapa orang pengurus rumah anak yatim di sekitar Lembah Klang. Dari sudut pengurusan nafkah anak yatim, ianya telah berevolusi daripada hukum-hukum yang terdapat di dalam kitab-kitab fiqh kepada peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia yang telah diperuntukkan melalui seksyen 61 sehingga 81 bagi Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor. Walaupun hasil dapatan soal selidik masyarakat pula menunjukkan hampir keseluruhan iaitu 93.2% responden mengetahui nafkah wajib ditanggung oleh ahli waris apabila bapa meninggal dunia 67.6% mengetahui apabila bapa ghaib atau hilang, 60.2% apabila bapa sakit yang tidak mampu bekerja, namun hanya separuh responden yang mengetahuiadanya peruntukan undang-undang yang boleh memerintahkan ahli waris supaya memberi nafkah. Berlainan dengan dapatan amalan, hasil temu bual mendapati tahap pengamalan masyarakat masih lagi rendah berbanding tahap pengetahuan mereka mengenai tanggungjawab ahli waris dalam menafkahi anak yatim sama ada dalam memberikan sokongan material (nafkah) ataupun sokongan moral. Hakim-hakim pula menjelaskan bahawa selalunya tiada tuntutan dibuat oleh pihak anak yatim bagi menuntut nafkah ke atas ahli waris. Kesimpulannya, kefahaman masyarakat mengenai tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim adalah pada tahap yang agak memuaskan, namun bukan bagi tahap amalan dan pelaksanaan sepertimana yang telah dilaporkan di dalam hasil temu bual.
format Conference or Workshop Item
author Hamid, Siti Nur Hazimah
Ahmad, Bahiyah
Abd Khalil, Shahidra
Mohd Marzuki, Zunaidah
author_facet Hamid, Siti Nur Hazimah
Ahmad, Bahiyah
Abd Khalil, Shahidra
Mohd Marzuki, Zunaidah
author_sort Hamid, Siti Nur Hazimah
title Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang
title_short Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang
title_full Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang
title_fullStr Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang
title_full_unstemmed Kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di Lembah Klang
title_sort kesedaran dan kefahaman masyarakat terhadap tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim di lembah klang
publisher Ethics & Governance (E&G) Research Interest Group Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kedah
publishDate 2018
url http://irep.iium.edu.my/72444/4/089e0e_e25bd8cc963a40a99f3827013805012d.pdf
http://irep.iium.edu.my/72444/
https://kedah.uitm.edu.my/v1/gallery/archived-article/2644-the-2nd-islamic-management-development-conference-2018-imdec-2018
_version_ 1643620147277070336