Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial
Kajian ini dilakukan bertujuan mengenal pasti simbol visual semiotik yang digunakan dalam infografik pesanan khidmat masyarakat dan menganalisis makna sebenar yang ingin disampaikan berdasarkan pendekatan pragmatik. Data kajian menggunakan bahan infografik khidmat masyarakat mengenai isu Covid-19 “K...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | Malay |
Published: |
Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah Universiti Utara Malaysia
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/87178/1/IREP%201.pdf http://irep.iium.edu.my/87178/ http://slcp.uum.edu.my/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
Language: | Malay |
id |
my.iium.irep.87178 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.871782020-12-29T08:58:57Z http://irep.iium.edu.my/87178/ Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial Johari, Arina Rosly, Nurul Jamilah Hashim, Nasihah Yahya, Maizatul Azura H10 Societies H61.8 Communication of information L Education (General) Kajian ini dilakukan bertujuan mengenal pasti simbol visual semiotik yang digunakan dalam infografik pesanan khidmat masyarakat dan menganalisis makna sebenar yang ingin disampaikan berdasarkan pendekatan pragmatik. Data kajian menggunakan bahan infografik khidmat masyarakat mengenai isu Covid-19 “Kitalah Barisan Hadapan” yang dikongsi oleh Kementerian Pengajian Tinggi di laman rasmi Twitter pada 2 September 2020. Metode penelitian analisis ialah kualitatif dengan mengaplikasikan kerangka teori Semiotik Peirce (1839-1914) dan Teori Relevan oleh Sperber dan Wilson (1986). Dapatan kajian menunjukkan simbol visual dalam bahan kajian menepati tiga elemen yang digariskan dalam teori semiotik, iaitu bentuk, warna, dan tulisan & mesej; menginterpretasikan usaha mengajak masyarakat supaya bersama-sama membantu kerajaan sepanjang pendemik Covid-19 dengan menjaga keselamatan diri sendiri serta ahli keluarga. Ketiga-tiga elemen semiotik visual yang dikenal pasti turut memperlihatkan hubungan makna sebenar melalui penggunaan maklumat konteks dan andaian kognitif yang terdapat dalam teori Relevan. Dapatan turut meperlihatkan simbol-simbol visual dalam data kajian bersifat jelas, tidak taksa serta dapat difahami dengan mudah dan tepat oleh khalayak sekali gus menepati ciri kesan kognitif yang tinggi dan kos memproses yang rendah. Situasi ini membuktikan penggunaan kedua-dua teori dalam kajia ini telah dapat membantu memperjelas maksud simbol visual yang hendak disampaikan oleh pihak kerajaan kepada khalayak sekali gus mencapai matlamat komunikasi visual yang dikehendaki. Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah Universiti Utara Malaysia 2020-12-03 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/87178/1/IREP%201.pdf Johari, Arina and Rosly, Nurul Jamilah and Hashim, Nasihah and Yahya, Maizatul Azura (2020) Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial. In: Webinar NARADATA 2020 Bahasa, Sastera dan Budaya Penyelidikan Bahasa, Sastera dan Budaya dalam Era Pandemik, 3 December 2020, Kedah, Malaysia. http://slcp.uum.edu.my/ |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
H10 Societies H61.8 Communication of information L Education (General) |
spellingShingle |
H10 Societies H61.8 Communication of information L Education (General) Johari, Arina Rosly, Nurul Jamilah Hashim, Nasihah Yahya, Maizatul Azura Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial |
description |
Kajian ini dilakukan bertujuan mengenal pasti simbol visual semiotik yang digunakan dalam infografik pesanan khidmat masyarakat dan menganalisis makna sebenar yang ingin disampaikan berdasarkan pendekatan pragmatik. Data kajian menggunakan bahan infografik khidmat masyarakat mengenai isu Covid-19 “Kitalah Barisan Hadapan” yang dikongsi oleh Kementerian Pengajian Tinggi di laman rasmi Twitter pada 2 September 2020. Metode penelitian analisis ialah kualitatif dengan mengaplikasikan kerangka teori Semiotik Peirce
(1839-1914) dan Teori Relevan oleh Sperber dan Wilson (1986). Dapatan kajian menunjukkan simbol visual dalam bahan kajian menepati tiga elemen yang digariskan dalam teori semiotik, iaitu bentuk, warna, dan tulisan & mesej;
menginterpretasikan usaha mengajak masyarakat supaya bersama-sama membantu kerajaan sepanjang pendemik Covid-19 dengan menjaga keselamatan diri sendiri serta ahli keluarga. Ketiga-tiga elemen semiotik visual
yang dikenal pasti turut memperlihatkan hubungan makna sebenar melalui penggunaan maklumat konteks dan andaian kognitif yang terdapat dalam teori Relevan. Dapatan turut meperlihatkan simbol-simbol visual dalam data kajian bersifat jelas, tidak taksa serta dapat difahami dengan mudah dan tepat oleh khalayak sekali gus menepati ciri kesan kognitif yang tinggi dan kos memproses yang rendah. Situasi ini membuktikan penggunaan kedua-dua teori dalam kajia ini telah dapat membantu memperjelas maksud simbol visual yang hendak disampaikan oleh pihak kerajaan kepada khalayak sekali gus mencapai matlamat komunikasi visual yang dikehendaki. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Johari, Arina Rosly, Nurul Jamilah Hashim, Nasihah Yahya, Maizatul Azura |
author_facet |
Johari, Arina Rosly, Nurul Jamilah Hashim, Nasihah Yahya, Maizatul Azura |
author_sort |
Johari, Arina |
title |
Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial |
title_short |
Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial |
title_full |
Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial |
title_fullStr |
Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial |
title_full_unstemmed |
Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial |
title_sort |
komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat covid-19 di media sosial |
publisher |
Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah Universiti Utara Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://irep.iium.edu.my/87178/1/IREP%201.pdf http://irep.iium.edu.my/87178/ http://slcp.uum.edu.my/ |
_version_ |
1688547771097808896 |