Persepsi terhadap kredibiliti maklumat di internet dari kalangan generasi muda Melayu (Pelajar UiTM) / Mohd Sazili Shahibi … [et al.]

Kajian ini adalah mengenai persepsi peiajar terhadap kredibiliti maklumat di internet. Sampel telah dipilih daripada 509 orang sampelyang terdiri daripada peiajar UiTM tahun akhir di sekitar kawasan Selangor. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenai pasti faktor-faktor yang mempengaruhi pers...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shahibi, Mohd Sazili, Ayu Mazlan, Mazwani, Mohd Noor, Hamka, Mohd Hanafiah, Muhammad Saufi
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Information Management 2013
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13889/1/AJ_MOHD%20SAZILI%20SHAHIBI%20INFORMIKA%2013.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13889/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Kajian ini adalah mengenai persepsi peiajar terhadap kredibiliti maklumat di internet. Sampel telah dipilih daripada 509 orang sampelyang terdiri daripada peiajar UiTM tahun akhir di sekitar kawasan Selangor. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenai pasti faktor-faktor yang mempengaruhi persepsi generasi muda Melayu, terutamanya dari kalangan pelajar-pelajar Universiti. Teknik-teknik statistik yang digunakan dalam kajian ini iaiah ujian Khi-Square kebebasan dan analisis Regresi Linear Berganda. Hasil kajian mendapati bahawa majoriti peiajar mempunyai persepsi yang neutral terhadap kebolehpercayaan, ketepatan, keadilan, kepentingan dan kedalaman sesuatu maklumat. Di samping itu, peiajar juga didapati bergantung kepada kebolehpercayaan, ketepatan, keadilan, kepentingan dan kedalaman sesuatu maklumat dalam memilih jenis maklumat yang boleh dipercayai. Selain itu, reka bentuk web, pengaruh pengguna internet yang lain dan sumber maklumat didapati merupakan faktor yang ketara yang boleh mempengaruhi kredibiliti maklumat di internet.