Teater fizikal Panggilan: Kajian terhadap penggunaan medium Words Of Mouth di dalam pemasaran acara / Nurul Amira Mohd Noor

Kajian kes ini adalah untuk mengkaji keberkesanan medium Words of Mouth dari aspek pemasaran acara di dalam teater fizikal yang bertajuk “Panggilan”. Selain daripada bertujuan untuk mengenalpasti medium Words of Mouth merupakan medium yang paling berkesan di dalam menguar-uarkan publisiti tentang a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Noor, Nurul Amira
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2014
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15066/1/PPB_NURUL%20AMIRA%20MOHD%20NOOR%20FF%2014_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15066/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Kajian kes ini adalah untuk mengkaji keberkesanan medium Words of Mouth dari aspek pemasaran acara di dalam teater fizikal yang bertajuk “Panggilan”. Selain daripada bertujuan untuk mengenalpasti medium Words of Mouth merupakan medium yang paling berkesan di dalam menguar-uarkan publisiti tentang acara yang diadakan, ianya juga untuk mengenalpasti potensi medium ini di dalam pemasaran acara. Di dalam perspektif ini, medium ini tidak dikenali oleh kerana kajian-kajian lepas hanya menumpukan kepada aspek pemasaran produk dan perkhidmatan. Kajian-kajian lepas yang berkaitan tentang pengaruh sosial, Electronic Word-of-Mouth (eWOM) dan juga grapevine telah digunakan sebagai rujukan bagi membuahkan analisis yang selari. Pengkaji menggunakan pendekatan kuantitatif sebagai instrumen, ini termasuklah penglibatan audiens. Hasil kajian yang diperoleh mengesahkan kesimpulan awal yang merujuk kepada keberkesanan medium Words of Mouth di dalam memasarkan sesebuah acara, dimana kesannya menyumbang kepada tahap peningkatan kehadiran penonton di acara tersebut. Secara keseluruhannya, konsep medium Words of Mouth ini perlu diberi lebih perhatian disertai dengan penelitian di dalam sesebuah produksi acara bagi memastikan implementasi yang betul dapat dipraktikkan di dalam pemasaran acara.