I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed
Kajian kualitatif ini memfokuskan kepada penyertaan generasi muda Melayu dalam perdebatan popular mengenai kempen I Want to Touch a Dog menerusi media sosial. Tidak dapat dinafikan bahawa salah satu ciri penting dalam proses pemodenan negara ialah penyertaan khalayak awam terhadap perbincangan isu-i...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/18717/1/18717.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/18717/ https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.18717 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.187172022-05-18T07:32:29Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/18717/ I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed Md Syed, Md Azalanshah Journalism. The periodical press, etc. Press Kajian kualitatif ini memfokuskan kepada penyertaan generasi muda Melayu dalam perdebatan popular mengenai kempen I Want to Touch a Dog menerusi media sosial. Tidak dapat dinafikan bahawa salah satu ciri penting dalam proses pemodenan negara ialah penyertaan khalayak awam terhadap perbincangan isu-isu sosial bagi pembinaan masyarakat yang lebih demokratik. Berdasarkan kempen tersebut, kajian ini berhujah bahawa generasi muda Melayu hari ini mempunyai tafsiran yang rencam khasnya mengenai identiti dan imej peribadi. Mereka cenderung untuk menyesuai dan mentafsir semula struktur ideologi masyarakat Melayu khususnya Islam dengan tahap narsisisme yang tertentu. Pada masa yang sama, Islam turut menjadi objek imaginasi visual dalam membentuk tanggapan terhadap persekitaran sosial semasa. Penyertaan generasi muda Melayu dalam perdebatan yang rencam mengenai Islam, identiti dan perkaitannya menerusi kempen I Want to Touch a Dog telah meletakkan mereka sebagai khalayak sebar dalam teori kajian khalayak yang menyaksikan ketepuan penggunaan internet dalam konteks kehidupan seharian. Keadaan ini dipamerkan menerusi aspirasi terhadap imej-imej moden dan penyesuaian tradisi dalam membentuk imej Melayu semasa. 2016 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/18717/1/18717.pdf (2016) I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed. Forum Komunikasi, 11 (2): 2. pp. 23-50. ISSN 0127-8991 https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Journalism. The periodical press, etc. Press |
spellingShingle |
Journalism. The periodical press, etc. Press Md Syed, Md Azalanshah I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed |
description |
Kajian kualitatif ini memfokuskan kepada penyertaan generasi muda Melayu dalam perdebatan popular mengenai kempen I Want to Touch a Dog menerusi media sosial. Tidak dapat dinafikan bahawa salah satu ciri penting dalam proses pemodenan negara ialah penyertaan khalayak awam terhadap perbincangan isu-isu sosial bagi pembinaan masyarakat yang lebih demokratik. Berdasarkan kempen tersebut, kajian ini berhujah bahawa generasi muda Melayu hari ini mempunyai tafsiran yang rencam khasnya mengenai identiti dan imej peribadi. Mereka cenderung untuk menyesuai dan mentafsir semula struktur ideologi masyarakat Melayu khususnya Islam dengan tahap narsisisme yang tertentu. Pada masa yang sama, Islam turut menjadi objek imaginasi visual dalam membentuk tanggapan terhadap persekitaran sosial semasa. Penyertaan generasi muda Melayu dalam perdebatan yang rencam mengenai Islam, identiti dan perkaitannya menerusi kempen I Want to Touch a Dog telah meletakkan mereka sebagai khalayak sebar dalam teori kajian khalayak yang menyaksikan ketepuan penggunaan internet dalam konteks kehidupan seharian. Keadaan ini dipamerkan menerusi aspirasi terhadap imej-imej moden dan penyesuaian tradisi dalam membentuk imej Melayu semasa. |
format |
Article |
author |
Md Syed, Md Azalanshah |
author_facet |
Md Syed, Md Azalanshah |
author_sort |
Md Syed, Md Azalanshah |
title |
I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed |
title_short |
I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed |
title_full |
I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed |
title_fullStr |
I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed |
title_full_unstemmed |
I Want To Touch a Dog: Islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej Melayu moden / Md Azalanshah Md Syed |
title_sort |
i want to touch a dog: islam, penyesuaian tradisi dan pembentukan imej melayu moden / md azalanshah md syed |
publishDate |
2016 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/18717/1/18717.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/18717/ https://forumkomunikasi.uitm.edu.my/ |
_version_ |
1734302943282200576 |