Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani
Kajian ini bertujuan meneroka pelaksanaan (PBS) guru-guru PSV Hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik. PBS diperkenalkan bagi mempertingkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia, melahirkan masyarakat yang berdaya saing, mempunyai nilai moral yang tinggi dan relevan dengan ha...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/1/PRO_LEE%20HOI%20YEH%20M%2016.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.19873 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.198732018-09-21T09:23:06Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/ Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani Lee, Hoi Yeh Khairani, Mohd Zahuri Secondary education. High school teaching N Visual arts (General) Kajian ini bertujuan meneroka pelaksanaan (PBS) guru-guru PSV Hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik. PBS diperkenalkan bagi mempertingkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia, melahirkan masyarakat yang berdaya saing, mempunyai nilai moral yang tinggi dan relevan dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan matlamat pendidikan negara. Fokus kertas kerja adalah meneliti kesediaan guru-guru PSV, bentuk-bentuk pengujian PBS, proses dan strategi pelaksanaan PBS guru-guru PSV Hilir Perak yang berkait hubung dengan estetik. Kajian kes ini dilakukan di Sekolah Kebangsaan Hilir Perak yang terdiri daripada tiga orang guru Sekolah Kebangsaan di bandar dan luar bandar. Kajian ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Data dikumpul menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian, rakaman visual dan kajian dokumen. Data-data yang diperolehi akan dianalisis secara berterusan semasa di lapangan menggunakan model interaktif Miles dan Huberman. Manakala kajian ini akan menggunakan konsep-konsep estetik sebagai konsep utama dan modal Assure. Hasil dari kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan untuk mengembangkan Pendidikan Seni Visual dalam kalangan pelajar di Hilir Perak dan memberi kefahaman kepada guru-guru PSV tentang pelaksanaan PBS yang berlandaskan estetik. 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/1/PRO_LEE%20HOI%20YEH%20M%2016.pdf Lee, Hoi Yeh and Khairani, Mohd Zahuri (2016) Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani. In: Empowering Local Mind In Art Design & Cultural Herritage 3rd ISME International Colloquium 2016, 27 & 28 December 2016, Universiti Teknologi MARA, Melaka. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Secondary education. High school teaching N Visual arts (General) |
spellingShingle |
Secondary education. High school teaching N Visual arts (General) Lee, Hoi Yeh Khairani, Mohd Zahuri Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani |
description |
Kajian ini bertujuan meneroka pelaksanaan (PBS) guru-guru PSV Hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik. PBS diperkenalkan bagi mempertingkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia, melahirkan masyarakat yang berdaya saing, mempunyai nilai moral yang tinggi dan relevan dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan matlamat pendidikan negara. Fokus kertas kerja adalah meneliti kesediaan guru-guru PSV, bentuk-bentuk pengujian PBS, proses dan strategi pelaksanaan PBS guru-guru PSV Hilir Perak yang berkait hubung dengan estetik. Kajian kes ini dilakukan di Sekolah Kebangsaan Hilir Perak yang terdiri daripada tiga orang guru Sekolah Kebangsaan di bandar dan luar bandar. Kajian ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Data dikumpul menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian, rakaman visual dan kajian dokumen. Data-data yang diperolehi akan dianalisis secara berterusan semasa di lapangan menggunakan model interaktif Miles dan Huberman. Manakala kajian ini akan menggunakan konsep-konsep estetik sebagai konsep utama dan modal Assure. Hasil dari kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan untuk mengembangkan Pendidikan Seni Visual dalam kalangan pelajar di Hilir Perak dan memberi kefahaman kepada guru-guru PSV tentang pelaksanaan PBS yang berlandaskan estetik. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Lee, Hoi Yeh Khairani, Mohd Zahuri |
author_facet |
Lee, Hoi Yeh Khairani, Mohd Zahuri |
author_sort |
Lee, Hoi Yeh |
title |
Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani |
title_short |
Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani |
title_full |
Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani |
title_fullStr |
Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani |
title_sort |
pelaksanaan pbs guru-guru psv hilir perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / lee hoi yeh dan mohd zahuri khairani |
publishDate |
2016 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/1/PRO_LEE%20HOI%20YEH%20M%2016.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/ |
_version_ |
1685649270064021504 |