Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon

Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan modul Hot Potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran Bahasa Mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu. Walaupun subjek kajian telah dibekalkan dengan buku latihan, namun masih banyak kesilapan sintak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lee, Chai Chuen, Goh, Ying Soon
Format: Research Reports
Language:Malay
Published: Research Management Institute 2011
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/22470/1/LP_LEE%20CHAI%20CHUEN%20IRMI%20K%2011_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/22470/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: Malay
id my.uitm.ir.22470
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.224702018-12-18T07:23:21Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/22470/ Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon Lee, Chai Chuen Goh, Ying Soon Syntax Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan modul Hot Potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran Bahasa Mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu. Walaupun subjek kajian telah dibekalkan dengan buku latihan, namun masih banyak kesilapan sintaksis yang dilakukan oleh pelajar- pelajar semasa menjawab soalan ujian bertulis bahasa Mandarin, khususnya dari segi susun semula ayat samada disebabkan oleh gangguan bahasa ibunda, kecuaian ataupun tidak memahami nahu dan struktur bahasa Mandarin. Dengan menggunakan persampelan selesa (convenient sampling), sejumlah 91 orang pelajar dari UiTM Kedah dan UiTM Terengganu telah dipilih sebagai subjek kajian. Sejumlah 48 orang pelajar telah menggunakan modul Hot Potatoes dalam pembelajaran bahasa Mandarin selama lapan minggu berturut-turut. Berdasarkan keputusan ujian Mann-Whitney U, tiada sebarang perbezaan pencapaian di antara kumpulan pelajar yang menggunakan modul Hot Potatoes dengan kumpulan pelajar yang tidak menggunakannya. Sebagai kesimpulan, modul Hot Potatoes dalam kajian ini sebenamya dapat mengkayakan kaedah pengajaran bahasa Mandarin sebagai bahasa asing dan ia seharusnya digunakan lebih proaktif ketika di dalam kelas agar dapat memanfaatkan para pelajar. Research Management Institute 2011-07 Research Reports NonPeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/22470/1/LP_LEE%20CHAI%20CHUEN%20IRMI%20K%2011_5.pdf Lee, Chai Chuen and Goh, Ying Soon (2011) Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon. [Research Reports] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language Malay
topic Syntax
spellingShingle Syntax
Lee, Chai Chuen
Goh, Ying Soon
Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon
description Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan modul Hot Potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran Bahasa Mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu. Walaupun subjek kajian telah dibekalkan dengan buku latihan, namun masih banyak kesilapan sintaksis yang dilakukan oleh pelajar- pelajar semasa menjawab soalan ujian bertulis bahasa Mandarin, khususnya dari segi susun semula ayat samada disebabkan oleh gangguan bahasa ibunda, kecuaian ataupun tidak memahami nahu dan struktur bahasa Mandarin. Dengan menggunakan persampelan selesa (convenient sampling), sejumlah 91 orang pelajar dari UiTM Kedah dan UiTM Terengganu telah dipilih sebagai subjek kajian. Sejumlah 48 orang pelajar telah menggunakan modul Hot Potatoes dalam pembelajaran bahasa Mandarin selama lapan minggu berturut-turut. Berdasarkan keputusan ujian Mann-Whitney U, tiada sebarang perbezaan pencapaian di antara kumpulan pelajar yang menggunakan modul Hot Potatoes dengan kumpulan pelajar yang tidak menggunakannya. Sebagai kesimpulan, modul Hot Potatoes dalam kajian ini sebenamya dapat mengkayakan kaedah pengajaran bahasa Mandarin sebagai bahasa asing dan ia seharusnya digunakan lebih proaktif ketika di dalam kelas agar dapat memanfaatkan para pelajar.
format Research Reports
author Lee, Chai Chuen
Goh, Ying Soon
author_facet Lee, Chai Chuen
Goh, Ying Soon
author_sort Lee, Chai Chuen
title Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon
title_short Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon
title_full Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon
title_fullStr Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar Melayu / Lee Chai Chuen dan Goh Ying Soon
title_sort keberkesanan penggunaan hot potatoes untuk penambahbaikan kesilapan sintaksis dalam pembelajaran bahasa mandarin di kalangan pelajar-pelajar melayu / lee chai chuen dan goh ying soon
publisher Research Management Institute
publishDate 2011
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/22470/1/LP_LEE%20CHAI%20CHUEN%20IRMI%20K%2011_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/22470/
_version_ 1685649607976026112