Laporan teknikal cadangan menaiktaraf & rekabentuk baru untuk KTMB Seremban di Jalan Dato’ Bdr. Tunggal 73000 Seremban, Negeri Sembilan / Mohd Awaluddin Rosly
FEDERAL MALAY STATES RAILWAY (FMSR) dan sekarang dikenali sebagai KERETAPI TANAH MELAYU BERHAD (KTMB) adalah sebuah syarikat pengangkutan darat yang telah berdekad wujud di Malaysia. Organisasi ini telah membantu menjana ekonomi dalam menghadapi persekitaran global yang mencabar menerusi perkhidmata...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Student Project |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Architecture, Planning and Surveying
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/24665/1/PPd_MOHD%20AWALUDDIN%20ROSLY%20AP%2009_5.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/24665/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
Summary: | FEDERAL MALAY STATES RAILWAY (FMSR) dan sekarang dikenali sebagai KERETAPI TANAH MELAYU BERHAD (KTMB) adalah sebuah syarikat pengangkutan darat yang telah berdekad wujud di Malaysia. Organisasi ini telah membantu menjana ekonomi dalam menghadapi persekitaran global yang mencabar menerusi perkhidmatan kargo dan penumpang sejak pada lewat tahun
1800. Pemodenan aset-aset KTMB adalah selari dengan penerimaan masyarakat yang menjadikan perkhidmatan ini sebagai peluang kepada industri pelancongan ini selain sebagai pilihan utama pengguna tempatan untuk menjalankan rutin harian. Rancangan Malaysia ke-8 (2001-2005) telah dirangka oleh kerajaan untuk meningkatkan mutu perkhidmatan sistem pengangkutan trek berkembar untuk mengatasi masalah kesesakan lalulintas jalan raya. Antara usaha yang termaktub di bawah RM-8 ialah menekankan perancangan jangkamasa panjang yang bersepadu dan pelaksanaan projek yang terselaras bagi memastikan kemudahan infrastruktur dan kemudahan awam yang lebih teratur, sistematik dan menyeluruh. Walaubagaimanapun, isu keberkesananan penyelenggaraan infrasturktur dan prasarana KTMB yang usang harus diambil perhatian untuk memastikan keselamatan dan keselesaan pengguna terjamin, ia melibatkan penyelenggaraan bangunanbangunan stesen dan trek. Situasi ini memerlukan profesional terlatih bagi mengawal selia bangunan dari peringkat rekabentuk, pembinaan dan penyelenggaraan sebagai jururunding dalam skop penambahbaikan, pemuliharaan, insurans dan pengurusan guna ruang melalui beberapa kaedah metodologi kajian. Beberapa contoh kes kajian telah diambil sebagai rujukan dan analisis dari pelbagai sudut kriteria yang memungkinkan sebarang idea untuk diadaptasi di dalam projek menaiktaraf ini. Hasil daripada kajian melalui pengumpulan data-data dan melihat dari aspek usaha pemeliharaan dan pemuliharaan yang diwarwarkan oleh pihak kerajaan, dapat disimpulkan bahawa cadangan konsep imej ‘transition’ adalah sesuai dan relevan bagi rekabentuk dalaman bangunan kolonial KTMB Seremban khususnya. Konsep imej ini akan membantu suasana rekabentuk dalaman menterjemahkan istilah perubahan era antara dua perkhidmatan perniagaan KTMB tanpa menjejaskan imej asal bangunan stesen.I Cadangan menaiktaraf dan rekabentuk dalaman baru bagi stesen KTMB Seremban ini adalah satu kajian ilmiah yang hasilnya akan membentangkan satu model perancangan ruang khasnya bagi bangunan-bangunan keretapi bersejarah dan mengenal pasti kriteria-kriteria yang perlu yang secara tidak langsung akan menyahut seruan dan saranan kerajaan kerajaan berdasarkan isu-isu yang akan dinyatakan lebih lanjut di dalam kajian tesis ini. |
---|