Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing

Kursus tahap permulaan bahasa Mandarin UiTM menggunakan sistem fonetik Hanyu Pinyin dalam pengajaran sebutan bahasa Mandarin. Pada awal pembelajaran, para pelajar bukan penutur jati didapati menghadapi kesukaran untuk mempelajari sistem fonetik tersebut. Sebutan yang tidak tepat boleh menjadi halang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wee, Sheau Ping, Richard Thing, Cindy
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi Mara Cawangan Pulau Pinang 2018
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/29575/1/29575.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/29575/
https://ejssh.uitm.edu.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.29575
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.295752020-04-09T07:18:21Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/29575/ Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing Wee, Sheau Ping Richard Thing, Cindy Language and education Malaysia Study and teaching. Research Conversation Kursus tahap permulaan bahasa Mandarin UiTM menggunakan sistem fonetik Hanyu Pinyin dalam pengajaran sebutan bahasa Mandarin. Pada awal pembelajaran, para pelajar bukan penutur jati didapati menghadapi kesukaran untuk mempelajari sistem fonetik tersebut. Sebutan yang tidak tepat boleh menjadi halangan untuk memahami mesej yang disampaikan oleh penutur. Permasalahan ini tidak akan berakhir sekiranya kesilapan sebutan tidak dapat dikenal pasti dan diperbetulkan pada peringkat awal pembelajaran bahasa Mandarin. Kajian ini meneliti kesilapan sebutan konsonan awalan 41 orang pelajar kursus bahasa Mandarin Tahap 1 iaitu TMC401 UiTM Sarawak yang terdiri daripada program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Sistem Pejabat melalui kaedah pemerhatian dalam ujian simulasi. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa majoriti subjek membuat kesilapan sebutan dalam bunyibunyi plosif, frikatif dan afrikat. Hasil kajian memberi implikasi yang besar terhadap pengajar kursus agar menyedarkan dan membetulkan sebutan pelajar untuk mengatasi halangan sebutan pada peringkat awal pembelajaran. Dengan penguasaan sebutan bahasa Mandarin yang tepat, maka proses pembelajaran pelajar akan menjadi lebih mudah dan lancar. Universiti Teknologi Mara Cawangan Pulau Pinang 2018-11 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/29575/1/29575.pdf Wee, Sheau Ping and Richard Thing, Cindy (2018) Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing. ESTEEM Journal of Social Sciences and Humanities, 2. pp. 37-53. ISSN 2600-7274 https://ejssh.uitm.edu.my/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Language and education
Malaysia
Study and teaching. Research
Conversation
spellingShingle Language and education
Malaysia
Study and teaching. Research
Conversation
Wee, Sheau Ping
Richard Thing, Cindy
Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing
description Kursus tahap permulaan bahasa Mandarin UiTM menggunakan sistem fonetik Hanyu Pinyin dalam pengajaran sebutan bahasa Mandarin. Pada awal pembelajaran, para pelajar bukan penutur jati didapati menghadapi kesukaran untuk mempelajari sistem fonetik tersebut. Sebutan yang tidak tepat boleh menjadi halangan untuk memahami mesej yang disampaikan oleh penutur. Permasalahan ini tidak akan berakhir sekiranya kesilapan sebutan tidak dapat dikenal pasti dan diperbetulkan pada peringkat awal pembelajaran bahasa Mandarin. Kajian ini meneliti kesilapan sebutan konsonan awalan 41 orang pelajar kursus bahasa Mandarin Tahap 1 iaitu TMC401 UiTM Sarawak yang terdiri daripada program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Sistem Pejabat melalui kaedah pemerhatian dalam ujian simulasi. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa majoriti subjek membuat kesilapan sebutan dalam bunyibunyi plosif, frikatif dan afrikat. Hasil kajian memberi implikasi yang besar terhadap pengajar kursus agar menyedarkan dan membetulkan sebutan pelajar untuk mengatasi halangan sebutan pada peringkat awal pembelajaran. Dengan penguasaan sebutan bahasa Mandarin yang tepat, maka proses pembelajaran pelajar akan menjadi lebih mudah dan lancar.
format Article
author Wee, Sheau Ping
Richard Thing, Cindy
author_facet Wee, Sheau Ping
Richard Thing, Cindy
author_sort Wee, Sheau Ping
title Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing
title_short Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing
title_full Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing
title_fullStr Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing
title_full_unstemmed Kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sarawak / Wee Sheau Ping and Cindy Richard Thing
title_sort kesilapan sebutan konsonan awalan dalam pembelajaran bahasa mandarin dalam kalangan pelajar universiti teknologi mara (uitm) sarawak / wee sheau ping and cindy richard thing
publisher Universiti Teknologi Mara Cawangan Pulau Pinang
publishDate 2018
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/29575/1/29575.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/29575/
https://ejssh.uitm.edu.my/
_version_ 1685650537199960064