Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah
Kebolehan, keupayaan dan kemahiran menulis merupakan salah satu elemen penting di dalam dunia akademik. Penulisan ilmiah bukanlah suatu yang asing dalam bidang akademik. Contoh penulisan ilmiah ialah seperti penulisan artikel, penulisan tesis, laporan penyelidikan dan laporan aktiviti. Pelajar-pelaj...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Perak
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30606/1/30606.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30606/ http://idealogyjournal.com/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.30606 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.306062020-05-13T15:41:23Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30606/ Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah Hanafi, Mohd Tahir Mohd Khairulnizam, Ramlie Anwar Fikri, Abdullah Academic language. Study and teaching Theory. Method Study and teaching. Research Kebolehan, keupayaan dan kemahiran menulis merupakan salah satu elemen penting di dalam dunia akademik. Penulisan ilmiah bukanlah suatu yang asing dalam bidang akademik. Contoh penulisan ilmiah ialah seperti penulisan artikel, penulisan tesis, laporan penyelidikan dan laporan aktiviti. Pelajar-pelajar siswazah perlu melalui pelbagai cabaran dalam penulisan bagi melengkapkan diri sebagai graduan universiti. Ini adalah kerana setiap maklumat yang diperolehi dalam penyelidikannya, diproses dan seterusnya akan dirumuskan kesimpulannya agar aspek penting yang dikaji dapat diperjelaskan dan dihuraikan melalui laporan penulisan. Beberapa faktor dikenalpasti menyumbang kepada keupayaan dan cabaran untuk menulis. Cabaran dan rintangan penulisan ilmiah dikalangan pelajar-pelajar siswazah berhubungkait rapat dengan keupayaan diri dalaman dan luaran. Tetapi, rintangan dan cabaran tersebut mampu dibendung jika semua pelajar-pelajar siswazah mempunyai rasa tanggungjawab dan displin diri yang kuat. Berdisiplin dan kesungguhan ketika menimba ilmu di dewan kuliah, komunikasi yang baik dengan rakan-rakan serta pensyarah-pensyarah menyumbang kepada meningkatkan kualiti penulisan akademik dikalangan pelajar-pelajar siswazah. Universiti Teknologi MARA, Perak 2017 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30606/1/30606.pdf Hanafi, Mohd Tahir and Mohd Khairulnizam, Ramlie and Anwar Fikri, Abdullah (2017) Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah. IDEALOGY, 2 (2). pp. 83-91. ISSN 2550-214X http://idealogyjournal.com/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Academic language. Study and teaching Theory. Method Study and teaching. Research |
spellingShingle |
Academic language. Study and teaching Theory. Method Study and teaching. Research Hanafi, Mohd Tahir Mohd Khairulnizam, Ramlie Anwar Fikri, Abdullah Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah |
description |
Kebolehan, keupayaan dan kemahiran menulis merupakan salah satu elemen penting di dalam dunia akademik. Penulisan ilmiah bukanlah suatu yang asing dalam bidang akademik. Contoh penulisan ilmiah ialah seperti penulisan artikel, penulisan tesis, laporan penyelidikan dan laporan aktiviti. Pelajar-pelajar siswazah perlu melalui pelbagai cabaran dalam penulisan bagi melengkapkan diri sebagai
graduan universiti. Ini adalah kerana setiap maklumat yang diperolehi dalam penyelidikannya, diproses dan seterusnya akan dirumuskan kesimpulannya agar aspek penting yang dikaji dapat diperjelaskan dan dihuraikan melalui laporan
penulisan. Beberapa faktor dikenalpasti menyumbang kepada keupayaan dan cabaran untuk menulis. Cabaran dan rintangan penulisan ilmiah dikalangan pelajar-pelajar siswazah berhubungkait rapat dengan keupayaan diri dalaman dan luaran. Tetapi, rintangan dan cabaran tersebut mampu dibendung jika semua pelajar-pelajar siswazah mempunyai rasa tanggungjawab dan displin diri yang kuat.
Berdisiplin dan kesungguhan ketika menimba ilmu di dewan kuliah, komunikasi yang baik dengan rakan-rakan serta pensyarah-pensyarah menyumbang kepada
meningkatkan kualiti penulisan akademik dikalangan pelajar-pelajar siswazah. |
format |
Article |
author |
Hanafi, Mohd Tahir Mohd Khairulnizam, Ramlie Anwar Fikri, Abdullah |
author_facet |
Hanafi, Mohd Tahir Mohd Khairulnizam, Ramlie Anwar Fikri, Abdullah |
author_sort |
Hanafi, Mohd Tahir |
title |
Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan
ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah |
title_short |
Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan
ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah |
title_full |
Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan
ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah |
title_fullStr |
Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan
ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah |
title_full_unstemmed |
Keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan
ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / Hanafi Hj Mohd Tahir, Mohd Khairulnizam Ramlie dan Anwar Fikri Abdullah |
title_sort |
keupayaan menulis dan menangani cabaran penulisan
ilmiah bagi pelajar-pelajar siswazah / hanafi hj mohd tahir, mohd khairulnizam ramlie dan anwar fikri abdullah |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Perak |
publishDate |
2017 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30606/1/30606.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30606/ http://idealogyjournal.com/ |
_version_ |
1685650680311709696 |