Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]

Ibnu Khaldun ( 1332-1406 M ) merupakan seorang tokoh sejarawan dan pemikir Islam berkaitan ilmu sosiologi, politik, ekonomi dan pendidikan yang terkenal sehingga ke hari ini. Karyanya al-Muqaddimah diakui sebagai karya ulung oleh para sarjana dan menjadi sumber kajian serta rujukan sehingga ke hari...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin, Pisol, Maidin, Muhammad Yusri, Yusof, Paiz, Hassan, Hamdi Rahman, Mohd Yaacob, Abd Munir, Mohd Noh, Muhammad Imran, Abd Razak
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perak 2017
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/1/32550.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/
http://idealogyjournal.com/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.32550
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.325502020-07-15T07:40:06Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/ Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin Pisol, Maidin Muhammad Yusri, Yusof Paiz, Hassan Hamdi Rahman, Mohd Yaacob Abd Munir, Mohd Noh Muhammad Imran, Abd Razak Koranic and other Islamic legends Islamic sociology Ibnu Khaldun ( 1332-1406 M ) merupakan seorang tokoh sejarawan dan pemikir Islam berkaitan ilmu sosiologi, politik, ekonomi dan pendidikan yang terkenal sehingga ke hari ini. Karyanya al-Muqaddimah diakui sebagai karya ulung oleh para sarjana dan menjadi sumber kajian serta rujukan sehingga ke hari ini. Objektif kajian ini ialah : Menjelaskan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun berdasarkan karyanya al-Muqaddimah Menjelaskan kepentingan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun kepada para pendidik kini Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif sepenuhnya iaitu dengan menggunakan analisis terhadap dokumen-dokumen seperti buku, jurnal dan tesis akademik. Kajian ini mendapati bahawa kaedah-kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun di dalam kitab al Muqaddimah sememangnya bermanfaat untuk diamalkan serta dipraktikkan pada masa kini oleh para pendidik di seluruh institusi pendidikan Islam. Walaupun beliau terkenal dalam bidang sosiologi dan sejarah, namun sumbangan ideanya dalam aspek-aspek keilmuan lain seperti ilmu pendidikan tidak wajar dinafikan kerana terbukti kaedahkaedah pendidikan yang dikemukakan oleh beliau ternyata penting dalam pendidikan terutamanya pendidikan Islam. Universiti Teknologi MARA, Perak 2017 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/1/32550.pdf Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin and Pisol, Maidin and Muhammad Yusri, Yusof and Paiz, Hassan and Hamdi Rahman, Mohd Yaacob and Abd Munir, Mohd Noh and Muhammad Imran, Abd Razak (2017) Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]. IDEALOGY, 2 (1). pp. 26-35. ISSN 2550-214X http://idealogyjournal.com/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Koranic and other Islamic legends
Islamic sociology
spellingShingle Koranic and other Islamic legends
Islamic sociology
Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin
Pisol, Maidin
Muhammad Yusri, Yusof
Paiz, Hassan
Hamdi Rahman, Mohd Yaacob
Abd Munir, Mohd Noh
Muhammad Imran, Abd Razak
Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
description Ibnu Khaldun ( 1332-1406 M ) merupakan seorang tokoh sejarawan dan pemikir Islam berkaitan ilmu sosiologi, politik, ekonomi dan pendidikan yang terkenal sehingga ke hari ini. Karyanya al-Muqaddimah diakui sebagai karya ulung oleh para sarjana dan menjadi sumber kajian serta rujukan sehingga ke hari ini. Objektif kajian ini ialah : Menjelaskan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun berdasarkan karyanya al-Muqaddimah Menjelaskan kepentingan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun kepada para pendidik kini Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif sepenuhnya iaitu dengan menggunakan analisis terhadap dokumen-dokumen seperti buku, jurnal dan tesis akademik. Kajian ini mendapati bahawa kaedah-kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun di dalam kitab al Muqaddimah sememangnya bermanfaat untuk diamalkan serta dipraktikkan pada masa kini oleh para pendidik di seluruh institusi pendidikan Islam. Walaupun beliau terkenal dalam bidang sosiologi dan sejarah, namun sumbangan ideanya dalam aspek-aspek keilmuan lain seperti ilmu pendidikan tidak wajar dinafikan kerana terbukti kaedahkaedah pendidikan yang dikemukakan oleh beliau ternyata penting dalam pendidikan terutamanya pendidikan Islam.
format Article
author Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin
Pisol, Maidin
Muhammad Yusri, Yusof
Paiz, Hassan
Hamdi Rahman, Mohd Yaacob
Abd Munir, Mohd Noh
Muhammad Imran, Abd Razak
author_facet Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin
Pisol, Maidin
Muhammad Yusri, Yusof
Paiz, Hassan
Hamdi Rahman, Mohd Yaacob
Abd Munir, Mohd Noh
Muhammad Imran, Abd Razak
author_sort Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin
title Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_short Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_full Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_fullStr Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_full_unstemmed Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_sort pandangan ibnu khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam kitab al-muqaddimah / mohd zahirwan halim zainal abidin ... [et al.]
publisher Universiti Teknologi MARA, Perak
publishDate 2017
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/1/32550.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/
http://idealogyjournal.com/
_version_ 1685650939152695296