Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
Ibnu Khaldun ( 1332-1406 M ) merupakan seorang tokoh sejarawan dan pemikir Islam berkaitan ilmu sosiologi, politik, ekonomi dan pendidikan yang terkenal sehingga ke hari ini. Karyanya al-Muqaddimah diakui sebagai karya ulung oleh para sarjana dan menjadi sumber kajian serta rujukan sehingga ke hari...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Perak
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/1/32550.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/ http://idealogyjournal.com/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.32550 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.325502020-07-15T07:40:06Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/ Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin Pisol, Maidin Muhammad Yusri, Yusof Paiz, Hassan Hamdi Rahman, Mohd Yaacob Abd Munir, Mohd Noh Muhammad Imran, Abd Razak Koranic and other Islamic legends Islamic sociology Ibnu Khaldun ( 1332-1406 M ) merupakan seorang tokoh sejarawan dan pemikir Islam berkaitan ilmu sosiologi, politik, ekonomi dan pendidikan yang terkenal sehingga ke hari ini. Karyanya al-Muqaddimah diakui sebagai karya ulung oleh para sarjana dan menjadi sumber kajian serta rujukan sehingga ke hari ini. Objektif kajian ini ialah : Menjelaskan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun berdasarkan karyanya al-Muqaddimah Menjelaskan kepentingan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun kepada para pendidik kini Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif sepenuhnya iaitu dengan menggunakan analisis terhadap dokumen-dokumen seperti buku, jurnal dan tesis akademik. Kajian ini mendapati bahawa kaedah-kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun di dalam kitab al Muqaddimah sememangnya bermanfaat untuk diamalkan serta dipraktikkan pada masa kini oleh para pendidik di seluruh institusi pendidikan Islam. Walaupun beliau terkenal dalam bidang sosiologi dan sejarah, namun sumbangan ideanya dalam aspek-aspek keilmuan lain seperti ilmu pendidikan tidak wajar dinafikan kerana terbukti kaedahkaedah pendidikan yang dikemukakan oleh beliau ternyata penting dalam pendidikan terutamanya pendidikan Islam. Universiti Teknologi MARA, Perak 2017 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/1/32550.pdf Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin and Pisol, Maidin and Muhammad Yusri, Yusof and Paiz, Hassan and Hamdi Rahman, Mohd Yaacob and Abd Munir, Mohd Noh and Muhammad Imran, Abd Razak (2017) Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]. IDEALOGY, 2 (1). pp. 26-35. ISSN 2550-214X http://idealogyjournal.com/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Koranic and other Islamic legends Islamic sociology |
spellingShingle |
Koranic and other Islamic legends Islamic sociology Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin Pisol, Maidin Muhammad Yusri, Yusof Paiz, Hassan Hamdi Rahman, Mohd Yaacob Abd Munir, Mohd Noh Muhammad Imran, Abd Razak Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] |
description |
Ibnu Khaldun ( 1332-1406 M ) merupakan seorang tokoh sejarawan dan pemikir Islam berkaitan ilmu sosiologi, politik, ekonomi dan pendidikan yang terkenal sehingga ke hari ini. Karyanya al-Muqaddimah diakui sebagai karya ulung oleh para sarjana dan menjadi sumber kajian serta rujukan sehingga ke hari ini. Objektif kajian ini ialah :
Menjelaskan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun berdasarkan karyanya al-Muqaddimah
Menjelaskan kepentingan kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun kepada para pendidik kini
Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif sepenuhnya iaitu dengan menggunakan analisis terhadap dokumen-dokumen seperti buku, jurnal dan tesis akademik. Kajian ini mendapati bahawa kaedah-kaedah pendidikan yang dicadangkan oleh Ibnu Khaldun di dalam kitab al Muqaddimah sememangnya bermanfaat untuk diamalkan serta dipraktikkan pada masa kini oleh para pendidik di seluruh institusi pendidikan Islam. Walaupun beliau terkenal dalam bidang sosiologi dan sejarah, namun sumbangan ideanya dalam aspek-aspek keilmuan lain
seperti ilmu pendidikan tidak wajar dinafikan kerana terbukti kaedahkaedah pendidikan yang dikemukakan oleh beliau ternyata penting dalam pendidikan terutamanya pendidikan Islam. |
format |
Article |
author |
Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin Pisol, Maidin Muhammad Yusri, Yusof Paiz, Hassan Hamdi Rahman, Mohd Yaacob Abd Munir, Mohd Noh Muhammad Imran, Abd Razak |
author_facet |
Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin Pisol, Maidin Muhammad Yusri, Yusof Paiz, Hassan Hamdi Rahman, Mohd Yaacob Abd Munir, Mohd Noh Muhammad Imran, Abd Razak |
author_sort |
Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin |
title |
Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] |
title_short |
Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] |
title_full |
Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] |
title_fullStr |
Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] |
title_full_unstemmed |
Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam Kitab Al-Muqaddimah / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] |
title_sort |
pandangan ibnu khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam kitab al-muqaddimah / mohd zahirwan halim zainal abidin ... [et al.] |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Perak |
publishDate |
2017 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/1/32550.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32550/ http://idealogyjournal.com/ |
_version_ |
1685650939152695296 |