Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin

Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih sebagai p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Yusof, Fadila, Samsudin, Mohd Rashidy
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/1/35458.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: Malay
id my.uitm.ir.35458
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.354582020-10-22T08:31:30Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/ Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin Mohd Yusof, Fadila Samsudin, Mohd Rashidy Educational technology Learning. Learning strategies Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih sebagai platform utama. Objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti elemen pembangunan kanak-kanak prasekolah dalam bermain sambil belajar menggunakan permainan tradisional yang direka bentuk. Kaedah penyelidikan reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kuantitatif dan kualitatif. Sampel akhir kajian melibatkan seramai 12 orang kanak-kanak berusia enam tahun. Hasil analisis ujian mendapati kanak-kanak ini berjaya merealisasikan penggunaan kaedah bermain sambil belajar dengan menggunakan reka bentuk permainan tradisional yang dihasilkan. Kanak-kanak mampu untuk meliputi kesemua aspek kognitif, afektif dan psikomotor dengan lebih baik. Guru prasekolah yang kreatif, inovatif dan aktif sangat membantu dalam menjayakan kajian serta permainan ini. Hasil dari kajian dan inovasi ini, ia menunjukkan bahawa permainan tradisional ini dengan reka bentuk yang baik dapat diketengahkan serta membantu guru prasekolah dalam teknik pembelajaran dan pengajaran agar lebih efektif dan berkesan. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/1/35458.pdf Mohd Yusof, Fadila and Samsudin, Mohd Rashidy (2014) Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin. In: TeSSHI 2014- Technology, Science Social Sciences, Humanities, 5 & 6 Nov 2014, One Hotel Helang, Langkawi Kedah Malaysia.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language Malay
topic Educational technology
Learning. Learning strategies
spellingShingle Educational technology
Learning. Learning strategies
Mohd Yusof, Fadila
Samsudin, Mohd Rashidy
Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin
description Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih sebagai platform utama. Objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti elemen pembangunan kanak-kanak prasekolah dalam bermain sambil belajar menggunakan permainan tradisional yang direka bentuk. Kaedah penyelidikan reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kuantitatif dan kualitatif. Sampel akhir kajian melibatkan seramai 12 orang kanak-kanak berusia enam tahun. Hasil analisis ujian mendapati kanak-kanak ini berjaya merealisasikan penggunaan kaedah bermain sambil belajar dengan menggunakan reka bentuk permainan tradisional yang dihasilkan. Kanak-kanak mampu untuk meliputi kesemua aspek kognitif, afektif dan psikomotor dengan lebih baik. Guru prasekolah yang kreatif, inovatif dan aktif sangat membantu dalam menjayakan kajian serta permainan ini. Hasil dari kajian dan inovasi ini, ia menunjukkan bahawa permainan tradisional ini dengan reka bentuk yang baik dapat diketengahkan serta membantu guru prasekolah dalam teknik pembelajaran dan pengajaran agar lebih efektif dan berkesan.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Yusof, Fadila
Samsudin, Mohd Rashidy
author_facet Mohd Yusof, Fadila
Samsudin, Mohd Rashidy
author_sort Mohd Yusof, Fadila
title Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin
title_short Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin
title_full Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin
title_fullStr Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin
title_full_unstemmed Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin
title_sort pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / fadila mohd yusof and mohd rashidy samsudin
publishDate 2014
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/1/35458.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/
_version_ 1685651302952992768