Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin
Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih sebagai p...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | Malay |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/1/35458.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | Malay |
id |
my.uitm.ir.35458 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.354582020-10-22T08:31:30Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/ Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin Mohd Yusof, Fadila Samsudin, Mohd Rashidy Educational technology Learning. Learning strategies Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih sebagai platform utama. Objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti elemen pembangunan kanak-kanak prasekolah dalam bermain sambil belajar menggunakan permainan tradisional yang direka bentuk. Kaedah penyelidikan reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kuantitatif dan kualitatif. Sampel akhir kajian melibatkan seramai 12 orang kanak-kanak berusia enam tahun. Hasil analisis ujian mendapati kanak-kanak ini berjaya merealisasikan penggunaan kaedah bermain sambil belajar dengan menggunakan reka bentuk permainan tradisional yang dihasilkan. Kanak-kanak mampu untuk meliputi kesemua aspek kognitif, afektif dan psikomotor dengan lebih baik. Guru prasekolah yang kreatif, inovatif dan aktif sangat membantu dalam menjayakan kajian serta permainan ini. Hasil dari kajian dan inovasi ini, ia menunjukkan bahawa permainan tradisional ini dengan reka bentuk yang baik dapat diketengahkan serta membantu guru prasekolah dalam teknik pembelajaran dan pengajaran agar lebih efektif dan berkesan. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/1/35458.pdf Mohd Yusof, Fadila and Samsudin, Mohd Rashidy (2014) Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin. In: TeSSHI 2014- Technology, Science Social Sciences, Humanities, 5 & 6 Nov 2014, One Hotel Helang, Langkawi Kedah Malaysia. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
Educational technology Learning. Learning strategies |
spellingShingle |
Educational technology Learning. Learning strategies Mohd Yusof, Fadila Samsudin, Mohd Rashidy Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin |
description |
Reka bentuk melalui permainan tradisional merupakan satu program pembelajaran kanak-kanak melalui konsep bermain sambil belajar yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi, intelektual serta proses perkembangan fizikal kanak-kanak. Dalam kajian ini, permainan tradisional telah dipilih sebagai platform utama. Objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti elemen pembangunan kanak-kanak prasekolah dalam bermain sambil belajar menggunakan permainan tradisional yang direka bentuk. Kaedah penyelidikan reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kuantitatif dan kualitatif. Sampel akhir kajian melibatkan seramai 12 orang kanak-kanak berusia enam tahun. Hasil analisis ujian mendapati kanak-kanak ini berjaya merealisasikan penggunaan kaedah bermain sambil belajar dengan menggunakan reka bentuk permainan tradisional yang dihasilkan. Kanak-kanak mampu untuk meliputi kesemua aspek kognitif, afektif dan psikomotor dengan lebih baik. Guru prasekolah yang kreatif, inovatif dan aktif sangat membantu dalam menjayakan kajian serta permainan ini. Hasil dari kajian dan inovasi ini, ia menunjukkan bahawa permainan tradisional ini dengan reka bentuk yang baik dapat diketengahkan serta membantu guru prasekolah dalam teknik pembelajaran dan pengajaran agar lebih efektif dan berkesan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohd Yusof, Fadila Samsudin, Mohd Rashidy |
author_facet |
Mohd Yusof, Fadila Samsudin, Mohd Rashidy |
author_sort |
Mohd Yusof, Fadila |
title |
Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin |
title_short |
Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin |
title_full |
Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin |
title_fullStr |
Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin |
title_full_unstemmed |
Pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / Fadila Mohd Yusof and Mohd Rashidy Samsudin |
title_sort |
pembangunan reka bentuk permainan tradisional sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran prasekolah / fadila mohd yusof and mohd rashidy samsudin |
publishDate |
2014 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/1/35458.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35458/ |
_version_ |
1685651302952992768 |