Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng

Persoalan sering timbul di kalangan para pendidik terutamanya dalam aspek pembentukan soalansoalan ujian. Adakah soalan yang dibentuk merupakan soalan yang baik? Bagaimana kita dapat menilai tahap kesukaran soalan-soalan ujian yang dibentuk? Adakah soalan-soalan tersebut dapat membezakan individu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ch'ng, Pei Eng, Ab. Rahim, Suzana, Ismail, Rushita, Ch'ng, Pei Cheng
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang 2003
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4023/1/11__Esteem_Academic_Journal_Vol_1_2003-11.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4023/
https://uppp.uitm.edu.my
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.4023
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.40232022-06-16T07:16:17Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4023/ Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng Ch'ng, Pei Eng Ab. Rahim, Suzana Ismail, Rushita Ch'ng, Pei Cheng L Education (General) Persoalan sering timbul di kalangan para pendidik terutamanya dalam aspek pembentukan soalansoalan ujian. Adakah soalan yang dibentuk merupakan soalan yang baik? Bagaimana kita dapat menilai tahap kesukaran soalan-soalan ujian yang dibentuk? Adakah soalan-soalan tersebut dapat membezakan individu yang mengetahui daripada individu yang tidak mengetahui tentang sesuatu konsep? Kajian ini merupakan suatu pengaplikasian kaedah kuantitatif untuk menganalisis setiap soalan dari segi tahap kesukarannya dan indeks diskriminasinya. Software ITEMAN digunakan dalam kajian ini. Ini kerana ITEMAN menggunakan kaedah statistik yang termudah untuk membuat penganalisaan. Penggunaan ITEMAN ini seharusnya diperluaskan kerana ia merupakan suatu sistem penilaian yang dapat berfungsi sebagai suatu garis panduan semasa proses pembentukan soalan-soalan. Dari segi yang lain pula, sistem ini dapat memberi gambaran secara terperinci tentang taburan skor yang dicapai oleh kumpulan pelajar tahap tinggi dengan taburan skor yang dicapai oleh kumpulan pelajar tahap rendah mengikut soalan. Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang 2003 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4023/1/11__Esteem_Academic_Journal_Vol_1_2003-11.pdf Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng. (2003) ESTEEM Academic Journal, 1. ISSN 2289-4934 https://uppp.uitm.edu.my
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ch'ng, Pei Eng
Ab. Rahim, Suzana
Ismail, Rushita
Ch'ng, Pei Cheng
Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng
description Persoalan sering timbul di kalangan para pendidik terutamanya dalam aspek pembentukan soalansoalan ujian. Adakah soalan yang dibentuk merupakan soalan yang baik? Bagaimana kita dapat menilai tahap kesukaran soalan-soalan ujian yang dibentuk? Adakah soalan-soalan tersebut dapat membezakan individu yang mengetahui daripada individu yang tidak mengetahui tentang sesuatu konsep? Kajian ini merupakan suatu pengaplikasian kaedah kuantitatif untuk menganalisis setiap soalan dari segi tahap kesukarannya dan indeks diskriminasinya. Software ITEMAN digunakan dalam kajian ini. Ini kerana ITEMAN menggunakan kaedah statistik yang termudah untuk membuat penganalisaan. Penggunaan ITEMAN ini seharusnya diperluaskan kerana ia merupakan suatu sistem penilaian yang dapat berfungsi sebagai suatu garis panduan semasa proses pembentukan soalan-soalan. Dari segi yang lain pula, sistem ini dapat memberi gambaran secara terperinci tentang taburan skor yang dicapai oleh kumpulan pelajar tahap tinggi dengan taburan skor yang dicapai oleh kumpulan pelajar tahap rendah mengikut soalan.
format Article
author Ch'ng, Pei Eng
Ab. Rahim, Suzana
Ismail, Rushita
Ch'ng, Pei Cheng
author_facet Ch'ng, Pei Eng
Ab. Rahim, Suzana
Ismail, Rushita
Ch'ng, Pei Cheng
author_sort Ch'ng, Pei Eng
title Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng
title_short Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng
title_full Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng
title_fullStr Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng
title_full_unstemmed Adakah soalan ujian anda bagus? / Ch'ng Pei Eng, Suzana Ab. Rahim, Rushita Ismail dan Ch'ng Pei Cheng
title_sort adakah soalan ujian anda bagus? / ch'ng pei eng, suzana ab. rahim, rushita ismail dan ch'ng pei cheng
publisher Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang
publishDate 2003
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4023/1/11__Esteem_Academic_Journal_Vol_1_2003-11.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4023/
https://uppp.uitm.edu.my
_version_ 1736837192864497664