Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin.

Objektif kajian ini adalah untuk mengumpul maklumat perlaksanaan kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dan penerapan kemahiran kepekerjaan keusahawanan (KKK) dan budaya keusahawanan Islam (BKI) di kalangan pelajar seni visual di Institut Pengajian Tinggi (IPT) Malaysia. Populasi pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bidin, Rozimah, Mohd Amin, Juriah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42630/1/42360.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42630/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.42630
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.426302021-03-01T08:41:28Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42630/ Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin. Bidin, Rozimah Mohd Amin, Juriah Curriculum Educational anthropology Objektif kajian ini adalah untuk mengumpul maklumat perlaksanaan kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dan penerapan kemahiran kepekerjaan keusahawanan (KKK) dan budaya keusahawanan Islam (BKI) di kalangan pelajar seni visual di Institut Pengajian Tinggi (IPT) Malaysia. Populasi pelajar seramai 285 orang terdiri daripada pelajar semester satu Fakulti Seni Lukis Seni Reka UiTM Cawangan Perak yang mengikuti kursus Visual Studies Application (FND 111), pengambilan sesi 1, Mei – November 2016/2017. Sampel kajian terdiri daripada 32 pelajar iaitu 16 orang kumpulan rawatan dan 16 orang kumpulan konvensional. Metodologi kajian adalah kuantitatif kuasi-eksperimen. Kaedah pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan instrumen soal selidik dan skor min markah kerja akhir. Data yang dikumpul telah di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package Social Science (SPSS) versi 16.0 dengan mengambil kira purata peratusan skor min. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan skor min yang signifikan. Kumpulan rawatan mendahului skor min yang paling tinggi berbanding kumpulan kawalan (konvensional). Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42630/1/42360.pdf Bidin, Rozimah and Mohd Amin, Juriah (2016) Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (2). pp. 98-113. ISSN 2289-2125
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Curriculum
Educational anthropology
spellingShingle Curriculum
Educational anthropology
Bidin, Rozimah
Mohd Amin, Juriah
Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin.
description Objektif kajian ini adalah untuk mengumpul maklumat perlaksanaan kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dan penerapan kemahiran kepekerjaan keusahawanan (KKK) dan budaya keusahawanan Islam (BKI) di kalangan pelajar seni visual di Institut Pengajian Tinggi (IPT) Malaysia. Populasi pelajar seramai 285 orang terdiri daripada pelajar semester satu Fakulti Seni Lukis Seni Reka UiTM Cawangan Perak yang mengikuti kursus Visual Studies Application (FND 111), pengambilan sesi 1, Mei – November 2016/2017. Sampel kajian terdiri daripada 32 pelajar iaitu 16 orang kumpulan rawatan dan 16 orang kumpulan konvensional. Metodologi kajian adalah kuantitatif kuasi-eksperimen. Kaedah pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan instrumen soal selidik dan skor min markah kerja akhir. Data yang dikumpul telah di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package Social Science (SPSS) versi 16.0 dengan mengambil kira purata peratusan skor min. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan skor min yang signifikan. Kumpulan rawatan mendahului skor min yang paling tinggi berbanding kumpulan kawalan (konvensional).
format Article
author Bidin, Rozimah
Mohd Amin, Juriah
author_facet Bidin, Rozimah
Mohd Amin, Juriah
author_sort Bidin, Rozimah
title Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin.
title_short Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin.
title_full Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin.
title_fullStr Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin.
title_full_unstemmed Kaedah pengajaran Discipline Based Art Education (DBAE) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan Islam terhadap pelajar seni visual di IPT Malaysia / Rozimah Bidin dan Juriah Mohd Amin.
title_sort kaedah pengajaran discipline based art education (dbae) dalam penerapan kemahiran kepekerjaan dan budaya keusahawanan islam terhadap pelajar seni visual di ipt malaysia / rozimah bidin dan juriah mohd amin.
publisher Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED)
publishDate 2016
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42630/1/42360.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42630/
_version_ 1693728899881500672