Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]

Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Che Mat, Azman, Wan Adnan, Wan Ainun Sailah, Awang, Azarudin, Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS), Universiti Teknologi MARA (UiTM) 2019
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/1/42866.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/
https://jcis.uitm.edu.my
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.42866
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.428662021-03-05T02:26:05Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/ Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] Che Mat, Azman Wan Adnan, Wan Ainun Sailah Awang, Azarudin Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina The practice of Islam Study and teaching. Research Learning. Learning strategies Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah dan juga tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar IMTIAZ. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif-deskriptif dari aspek jenis data yang dipilih dan kaedah analisis. Instrumen kajian ini adalah soal selidik yang dibangunkan oleh penyelidik mengikut konstruk yang dirujuk berdasarkan kaedah hafazan al-Ghawthāni (1998). Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS), Universiti Teknologi MARA (UiTM) 2019 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/1/42866.pdf Che Mat, Azman and Wan Adnan, Wan Ainun Sailah and Awang, Azarudin and Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina (2019) Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]. Journal of Contempory Islamic Studies, 5 (2). pp. 45-74. ISSN ISSN 2289-9634 e-ISSN 0128-0902 https://jcis.uitm.edu.my
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic The practice of Islam
Study and teaching. Research
Learning. Learning strategies
spellingShingle The practice of Islam
Study and teaching. Research
Learning. Learning strategies
Che Mat, Azman
Wan Adnan, Wan Ainun Sailah
Awang, Azarudin
Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina
Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
description Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah dan juga tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar IMTIAZ. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif-deskriptif dari aspek jenis data yang dipilih dan kaedah analisis. Instrumen kajian ini adalah soal selidik yang dibangunkan oleh penyelidik mengikut konstruk yang dirujuk berdasarkan kaedah hafazan al-Ghawthāni (1998). Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian.
format Article
author Che Mat, Azman
Wan Adnan, Wan Ainun Sailah
Awang, Azarudin
Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina
author_facet Che Mat, Azman
Wan Adnan, Wan Ainun Sailah
Awang, Azarudin
Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina
author_sort Che Mat, Azman
title Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_short Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_full Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_fullStr Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_full_unstemmed Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
title_sort tahap amalan kaedah hafazan al-quran dalam kalangan pelajar program al-quran imtiaz / azman che mat … [et al.]
publisher Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS), Universiti Teknologi MARA (UiTM)
publishDate 2019
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/1/42866.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/
https://jcis.uitm.edu.my
_version_ 1693728921491603456