Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]
Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ka...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS), Universiti Teknologi MARA (UiTM)
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/1/42866.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/ https://jcis.uitm.edu.my |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.42866 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.428662021-03-05T02:26:05Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/ Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] Che Mat, Azman Wan Adnan, Wan Ainun Sailah Awang, Azarudin Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina The practice of Islam Study and teaching. Research Learning. Learning strategies Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah dan juga tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar IMTIAZ. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif-deskriptif dari aspek jenis data yang dipilih dan kaedah analisis. Instrumen kajian ini adalah soal selidik yang dibangunkan oleh penyelidik mengikut konstruk yang dirujuk berdasarkan kaedah hafazan al-Ghawthāni (1998). Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS), Universiti Teknologi MARA (UiTM) 2019 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/1/42866.pdf Che Mat, Azman and Wan Adnan, Wan Ainun Sailah and Awang, Azarudin and Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina (2019) Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.]. Journal of Contempory Islamic Studies, 5 (2). pp. 45-74. ISSN ISSN 2289-9634 e-ISSN 0128-0902 https://jcis.uitm.edu.my |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
The practice of Islam Study and teaching. Research Learning. Learning strategies |
spellingShingle |
The practice of Islam Study and teaching. Research Learning. Learning strategies Che Mat, Azman Wan Adnan, Wan Ainun Sailah Awang, Azarudin Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] |
description |
Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz al-Quran untuk menguasai hafazan al-Quran yang lengkap, iaitu 30 juzuk. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah dan juga tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar IMTIAZ. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif-deskriptif dari aspek jenis data yang dipilih dan kaedah analisis. Instrumen kajian ini adalah soal selidik yang dibangunkan oleh penyelidik mengikut konstruk yang dirujuk berdasarkan kaedah hafazan al-Ghawthāni (1998). Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian. |
format |
Article |
author |
Che Mat, Azman Wan Adnan, Wan Ainun Sailah Awang, Azarudin Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina |
author_facet |
Che Mat, Azman Wan Adnan, Wan Ainun Sailah Awang, Azarudin Wan Jusoh, Wan Noor Hazlina |
author_sort |
Che Mat, Azman |
title |
Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] |
title_short |
Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] |
title_full |
Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] |
title_fullStr |
Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] |
title_full_unstemmed |
Tahap amalan kaedah hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar program al-Quran IMTIAZ / Azman Che Mat … [et al.] |
title_sort |
tahap amalan kaedah hafazan al-quran dalam kalangan pelajar program al-quran imtiaz / azman che mat … [et al.] |
publisher |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS), Universiti Teknologi MARA (UiTM) |
publishDate |
2019 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/1/42866.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42866/ https://jcis.uitm.edu.my |
_version_ |
1693728921491603456 |