"Prefabicated"(Kuaters Institusi Pendidikan) dengan bangunan yang menggunakan kaedah konvensional) / Zakaria Abd Wahid
Industri pembinaan merupakan salah satu cabang industri yang berkembang pesat serata dunia tampa mengenal sempadan. Negara kita sedang mempraktikkan dua kaedah pembinaan iaitu kaedah biasa konvensional dan kaedah pasang siap iaitu Sistem Bangunan Berindustri (IBS). Penggunaan IBS semakin meluas kera...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44672/1/44672.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/44672/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
Summary: | Industri pembinaan merupakan salah satu cabang industri yang berkembang pesat serata dunia tampa mengenal sempadan. Negara kita sedang mempraktikkan dua kaedah pembinaan iaitu kaedah biasa konvensional dan kaedah pasang siap iaitu Sistem Bangunan Berindustri (IBS). Penggunaan IBS semakin meluas kerana kaedah pembinaannya yang lebih cepat dan dapat menjimatkan kos pembinaan . IBS merupakan suatu sistem pembinaan yang menggunakan komponen struktur yang dikilangkan, di angkut ke tapak bina dan dicantumkan menjadi suatu struktur dengan kerja tambahan tapak bina yang minima. Komponen-komponen yang telah telah dicantumkan ini kemudian diangkut dan dipasang di tapak-tapak pembinaan sehingga menjadi struktur bangunan yang lengkap. Dalam erti kata lain, IBS adalah kerja-kerja pembinaan berkonsepkan pasang-siap, di mana komponen-komponen pembinaan dibina serta disimpan di kilang, dan hanya dibawa untuk dipasang apabila kawasan tapak pembinaan telah siap sedia. kajian ini adalah untuk membuat perbandingan kecacatan antara bangunan konvensional dengan bangunan pasang siap "prefab" kususnya Kuaters Institusi Pendidikan. Hasil kajian ini diharapkan dapat mengurangkan masalah kecacatan pada bangunan dan dapat mengatasi masalah kecacatan sediada pada bangunan masa kini. |
---|