Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran pelajar dan solusi berkesan ke arah penambahbaikan proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian semasa pandemik Covid-19. Kajian tinjauan ini dilaksanakan terhadap 66 orang pelajar menengah rendah di sebuah sekolah menengah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Akademi Pengajian Bahasa
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/1/46041.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.46041 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.460412021-06-07T07:50:26Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/ Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon Hamidon, Nafisah Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking Classroom management Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran pelajar dan solusi berkesan ke arah penambahbaikan proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian semasa pandemik Covid-19. Kajian tinjauan ini dilaksanakan terhadap 66 orang pelajar menengah rendah di sebuah sekolah menengah kebangsaan di negeri Perak. Kaedah pemerhatian dan soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Hasil dapatan daripada pemerhatian terhadap sesi pembelajaran dalam talian bagi subjek Bahasa Jepun menunjukkan terdapat dua isu utama yang ketara dari perspektif guru iaitu penglibatan dan kehadiran pelajar. Manakala, dapatan soal selidik pula menunjukkan tiga cabaran utama yang dihadapi pelajar iaitu (i) internet terlalu perlahan (58%), (ii) gangguan kerja lain, hal rumah (57%) dan (iii) tiada gajet sendiri (37%). Kajian ini mengutarakan tiga cara untuk menangani isu dan cabaran ini: (i) memperbanyakkan aktiviti belajar sambil bermain, (ii) selang-selikan kelas dengan sesi pembelajaran dalam talian secara tidak segerak dan (iii) membina kerjasama dengan Unit Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. Hasil kajian ini diharapkan akan memberi manfaat kepada semua warga pendidik yang terlibat dengan pembelajaran dalam talian. Akademi Pengajian Bahasa 2021 Book Section PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/1/46041.pdf ID46041 Hamidon, Nafisah (2021) Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon. In: International Conference of Research on Language Education (I–Role) 2021: Engaging in Change: Empowering Linguistics, Literature & Language. Akademi Pengajian Bahasa, Alor Gajah, Melaka. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking Classroom management |
spellingShingle |
Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking Classroom management Hamidon, Nafisah Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran pelajar dan solusi berkesan ke arah penambahbaikan proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian semasa pandemik Covid-19. Kajian tinjauan ini dilaksanakan terhadap 66 orang pelajar menengah rendah di sebuah sekolah menengah kebangsaan di negeri Perak. Kaedah pemerhatian dan soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Hasil dapatan daripada pemerhatian terhadap sesi pembelajaran dalam talian bagi subjek Bahasa Jepun menunjukkan terdapat dua isu utama yang ketara dari perspektif guru iaitu penglibatan dan kehadiran pelajar. Manakala, dapatan soal selidik pula menunjukkan tiga cabaran utama yang dihadapi pelajar iaitu (i) internet terlalu perlahan (58%), (ii) gangguan kerja lain, hal rumah (57%) dan (iii) tiada gajet sendiri (37%). Kajian ini mengutarakan tiga cara untuk menangani isu dan cabaran ini: (i) memperbanyakkan aktiviti belajar sambil bermain, (ii) selang-selikan kelas dengan sesi pembelajaran dalam talian secara tidak segerak dan (iii) membina kerjasama dengan Unit Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. Hasil kajian ini diharapkan akan memberi manfaat kepada semua warga pendidik yang terlibat dengan pembelajaran dalam talian. |
format |
Book Section |
author |
Hamidon, Nafisah |
author_facet |
Hamidon, Nafisah |
author_sort |
Hamidon, Nafisah |
title |
Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon |
title_short |
Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon |
title_full |
Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon |
title_fullStr |
Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon |
title_full_unstemmed |
Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon |
title_sort |
kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik covid-19 bagi pelajar menengah rendah / nafisah hamidon |
publisher |
Akademi Pengajian Bahasa |
publishDate |
2021 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/1/46041.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/ |
_version_ |
1702172618431397888 |