Hibah Al-Umra dan hibah Al-Ruqba dari perspektif mazhab Al-Syafie / Nurfarhana Mohd Daud ... [et al.]

Hibah al-Umra merupakan suatu pemberian yang disandarkan kepada umur atau jangka hayat seseorang sama ada pemberi hibah atau penerima hibah. Hibah al-Ruqba pula merujuk kepada pemberian hibah yang disandarkan kepada tempoh hidup atau jangka hayat kedua-dua pemberi dan penerima hibah. Kajian ini memb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Daud, Nurfarhana, Redzuan, Mohd Asyadi, Sharif, Dziauddin, Aziz, Siti Noor Ain, Saja@Mearaj, Mahasin, Isa, Aflah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Kedah 2021
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46889/1/46889.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46889/
https://voa.uitm.edu.my
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Hibah al-Umra merupakan suatu pemberian yang disandarkan kepada umur atau jangka hayat seseorang sama ada pemberi hibah atau penerima hibah. Hibah al-Ruqba pula merujuk kepada pemberian hibah yang disandarkan kepada tempoh hidup atau jangka hayat kedua-dua pemberi dan penerima hibah. Kajian ini membincangkan berkenaan pandangan-pandangan fuqaha mazhab al-Syafie berkenaan dengan hibah bersyarat yang diamalkan oleh masyarakat Arab Jahiliyya, iaitu hibah al-Umra dan hibah al-Ruqba. Kaedah yang digunakan untuk menghasilkan perbincangan ini adalah menggunakan kaedah kualitatif, iaitu kaedah pengumpulan data dari pelbagai sumber buku. Rujukan utama bagi penulisan ini ialah kitab-kitab turath. Perbincangan hasil kajian ini ialah perbezaan pandangan dalam kalangan fuqaha mazhab yang terbit daripada perbezaan tafsiran dan kefahaman terhadap hadis-hadis umra dan ruqba sama ada berpegang secara mutlak kepada nas-nas hadis tersebut atau mentakwilkannya. Hal ini bermakna makna pemilikan (tamlik) yang terkandung dalam hadis-hadis membawa maksud kepada pemilikan ke atas zat barang ataupun ke atas manfaat sahaja.