Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.]
Artikel ini bertujuan untuk mengemukakan analisis keperluan penguasaan elemen al-Sarf al- Wazifiyy (morfologi) dalam pengajaran asas bahasa Arab. Morfologi bahasa Arab merupakan pembinaan asas perkataan dalam bahasa Arab bagi membantu mengukuhkan al-Sarfiah (morfologi) dan penguasaan komponen yang b...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54313/1/54313.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54313/ https://www.ishec2021.com/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.54313 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.543132022-02-17T07:02:28Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54313/ Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.] Daoh, Muhammad Mahdi Yusuf, Sri Andayani Mansor, Naqibah Ahmad, Abdul Muqsith Muhamad Nor, Mohd Nothman Muhamad Isa, Rabi'atul Aribah PJ Oriental languages and literatures Arabic language Study and teaching Artikel ini bertujuan untuk mengemukakan analisis keperluan penguasaan elemen al-Sarf al- Wazifiyy (morfologi) dalam pengajaran asas bahasa Arab. Morfologi bahasa Arab merupakan pembinaan asas perkataan dalam bahasa Arab bagi membantu mengukuhkan al-Sarfiah (morfologi) dan penguasaan komponen yang berada di dalamnya. Kajian ini menggunakan pendekatan Design, and Development Research (DDR) bagi menjelaskan fasa analisis keperluan melalui kaedah tinjauan yang menggunakan instrumen soal selidik. Data yang diperoleh telah dianalisis secara deskriptif ke atas 103 orang guru bahasa Arab. Fasa analisis keperluan mendapati bahawa majoriti guru bahasa Arab dengan peratusan 93.2% (N:96) berpendapat bahawa terdapat keperluan untuk membangunkan modul yang memfokuskan kepada aspek elemen al-Sarf al-Wazifiyy dalam pengajaran bahasa Arab. Implikasi kajian ini dapat meningkatkan pemahaman guru dalam mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran menerusi elemen al-Sarf al-Wazifiyy. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2021 Book Section PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54313/1/54313.pdf ID54313 Daoh, Muhammad and Mahdi Yusuf, Sri Andayani and Mansor, Naqibah and Ahmad, Abdul Muqsith and Muhamad Nor, Mohd Nothman and Muhamad Isa, Rabi'atul Aribah (2021) Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.]. In: 4th International Islamic Heritage Conference 2021 (ISHEC ’21). Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS), Alor Gajah, p. 79. ISBN 978-967-2846-07-9 https://www.ishec2021.com/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
PJ Oriental languages and literatures Arabic language Study and teaching |
spellingShingle |
PJ Oriental languages and literatures Arabic language Study and teaching Daoh, Muhammad Mahdi Yusuf, Sri Andayani Mansor, Naqibah Ahmad, Abdul Muqsith Muhamad Nor, Mohd Nothman Muhamad Isa, Rabi'atul Aribah Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.] |
description |
Artikel ini bertujuan untuk mengemukakan analisis keperluan penguasaan elemen al-Sarf al- Wazifiyy (morfologi) dalam pengajaran asas bahasa Arab. Morfologi bahasa Arab merupakan pembinaan asas perkataan dalam bahasa Arab bagi membantu mengukuhkan al-Sarfiah (morfologi) dan penguasaan komponen yang berada di dalamnya. Kajian ini menggunakan pendekatan Design, and Development Research (DDR) bagi menjelaskan fasa analisis keperluan melalui kaedah tinjauan yang menggunakan instrumen soal selidik. Data yang diperoleh telah dianalisis secara deskriptif ke atas 103 orang guru bahasa Arab. Fasa analisis keperluan mendapati bahawa majoriti guru bahasa Arab dengan peratusan 93.2% (N:96) berpendapat bahawa terdapat keperluan untuk membangunkan modul yang memfokuskan kepada aspek elemen al-Sarf al-Wazifiyy dalam pengajaran bahasa Arab. Implikasi kajian ini dapat meningkatkan pemahaman guru dalam mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran menerusi elemen al-Sarf al-Wazifiyy. |
format |
Book Section |
author |
Daoh, Muhammad Mahdi Yusuf, Sri Andayani Mansor, Naqibah Ahmad, Abdul Muqsith Muhamad Nor, Mohd Nothman Muhamad Isa, Rabi'atul Aribah |
author_facet |
Daoh, Muhammad Mahdi Yusuf, Sri Andayani Mansor, Naqibah Ahmad, Abdul Muqsith Muhamad Nor, Mohd Nothman Muhamad Isa, Rabi'atul Aribah |
author_sort |
Daoh, Muhammad |
title |
Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.] |
title_short |
Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.] |
title_full |
Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.] |
title_fullStr |
Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.] |
title_full_unstemmed |
Keperluan elemen Al-Sarf Al-Wazifiyy dalam pengajaran asas Bahasa Arab / Muhammad Daoh … [et al.] |
title_sort |
keperluan elemen al-sarf al-wazifiyy dalam pengajaran asas bahasa arab / muhammad daoh … [et al.] |
publisher |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54313/1/54313.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54313/ https://www.ishec2021.com/ |
_version_ |
1725975725923631104 |