Pentadbiran awam di Malaysia ke arah paradigma baru menjelang abad ke 21 / Illias Zaidi … [et al.]
Pentadbiran awam Malaysia kini dijadikan benchmark bagi negara negara membangun yang lain. Keupayaan jentera pentadbiran negara mengorak langkah-langkah pembangunan sejak merdeka diiktiraf di peringkat antarabangsa. Kadar pertumbuhan ekonomi yang mampan melepasi 8% tahunan dan petanda-petanda positi...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Administrative Science and Policy Studies
1996
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/55675/1/55675.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/55675/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
Summary: | Pentadbiran awam Malaysia kini dijadikan benchmark bagi negara negara membangun yang lain. Keupayaan jentera pentadbiran negara mengorak langkah-langkah pembangunan sejak merdeka diiktiraf di peringkat antarabangsa. Kadar pertumbuhan ekonomi yang mampan melepasi 8% tahunan dan petanda-petanda positif kepada kebanyakan indicator pembangunan menjadi bukti kepada iltizam dan peningkatan cemerlang perkhidmatan awam negara dalam memenuhi hasrat kerajaan dan rakyat untuk muncul sebagai satu bangsa yang maju menjelang tahun 2020. Pembangunan drastik pentadbiran awam bukanlah satu fenomena automatik, sebaliknya setelah memalui pelbagai getir perjalanan pembangunan sejak merdeka. Pentadbiran awam Malaysia tidak pernah sunyi dan tidak pula tersisih lagi menyendiri daripada pergolakan dunia antarabangsa dalam semua aspek; pengurusan, perdagangan, pendidikan, pengumpulan kemahiran dan kepakaran dan melibatkan diri secara aktif dalam memberi ide-ide bernas dalam pembangunan (dalam erti kata secara holistik). Untuk itu, pentadbiran awam negara telah melalui pelbagai perubahan bukan sahaja dari segi “fizikal” tetapi juga dari segi falsafah dan paradigma. Buku kecil ini bertujuan untuk memaparkan paradigma baru pentadbiran awam negara menjelang abad ke dua puluh satu sambal mencadangkan persediaan-persediaan dan pendekatan-pendekatan yang boleh diambil agar perjalanan menuju gerbang negara maju pada tahun 2020 terjurus dan terpimpin. Sebelum itu, adalah wajar paradigma-paradigma lepas dan semasa dilihat semula sebagai asas perbincangan dengan harapan penelitian secara kritis dan menyeluruh digiatkan. Perbincangan ini dilakukan dengan membahagikan perubahan paradigma pentadbiran awam kepada tiga episode seperti di bawah. |
---|