Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil
Artikel ini meneliti tentang kuasa beli pelancong dalam penggunaan sektor perkhidmatan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Sektor perkhidmatan itu adalah pengangkutan, penginapan, makanan dan minuman serta aktiviti membeli-belah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui pengedaran b...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/1/56883.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/ https://ispike2021.uitm.edu.my/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.56883 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.568832022-03-13T08:05:42Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/ Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil Ismail, Nurul Izzah Mapjabil, Jabil Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling Consumer satisfaction Artikel ini meneliti tentang kuasa beli pelancong dalam penggunaan sektor perkhidmatan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Sektor perkhidmatan itu adalah pengangkutan, penginapan, makanan dan minuman serta aktiviti membeli-belah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui pengedaran borang soal selidik. Untuk itu, seramai 105 orang responden terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan daripada lapan penyataan untuk pemilihan sektor perkhidmatan, lima menunjukkan skor min ‘tinggi’ antara 3.62 hingga 3.95 dan tiga mencatatkan skor min ‘sederhana’ dalam julat 2.99 hingga 3.09. Seterusnya, skor min tertinggi adalah 3.95 untuk penggunaan sektor perkhidmatan pengangkutan iaitu bas, van, grab dan lain-lain yang lebih murah agar kuasa beli meningkat. Manakala skor min terendah pula adalah memilih untuk makan di restoran (seperti coffee house, bistro, cafe dll.) yang lebih berkualiti (privasi dan persekitaran yang tenteram) meskipun kuasa beli tidak meningkat. Ringkasnya, penentuan kuasa beli pelancong ini penting kepada pihak pemegang taruh agar dapat menyediakan pelbagai produk dan perkhidmatan sejajar dengan segmen pasaran yang ditetapkan. 2021 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/1/56883.pdf ID56883 Ismail, Nurul Izzah and Mapjabil, Jabil (2021) Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil. In: International Exhibition & Symposium on Productivity, Innovation, Knowledge, Education & Design (i-SPiKe 2021). (Submitted) https://ispike2021.uitm.edu.my/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling Consumer satisfaction |
spellingShingle |
Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling Consumer satisfaction Ismail, Nurul Izzah Mapjabil, Jabil Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil |
description |
Artikel ini meneliti tentang kuasa beli pelancong dalam penggunaan sektor perkhidmatan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Sektor perkhidmatan itu adalah pengangkutan, penginapan, makanan dan minuman serta aktiviti membeli-belah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui pengedaran borang soal selidik. Untuk itu, seramai 105 orang responden terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan daripada lapan penyataan untuk pemilihan sektor perkhidmatan, lima menunjukkan skor min ‘tinggi’ antara 3.62 hingga 3.95 dan tiga mencatatkan skor min ‘sederhana’ dalam julat 2.99 hingga 3.09. Seterusnya, skor min tertinggi adalah 3.95 untuk penggunaan sektor perkhidmatan pengangkutan iaitu bas, van, grab dan lain-lain yang lebih murah agar kuasa beli meningkat. Manakala skor min terendah pula adalah memilih untuk makan di restoran (seperti coffee house, bistro, cafe dll.) yang lebih berkualiti (privasi dan persekitaran yang tenteram) meskipun kuasa beli tidak meningkat. Ringkasnya, penentuan kuasa beli pelancong ini penting kepada pihak pemegang taruh agar dapat menyediakan pelbagai produk dan perkhidmatan sejajar dengan segmen pasaran yang ditetapkan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ismail, Nurul Izzah Mapjabil, Jabil |
author_facet |
Ismail, Nurul Izzah Mapjabil, Jabil |
author_sort |
Ismail, Nurul Izzah |
title |
Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil |
title_short |
Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil |
title_full |
Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil |
title_fullStr |
Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil |
title_full_unstemmed |
Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil |
title_sort |
penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya kota kinabalu, sabah / nurul izzah ismail dan jabil mapjabil |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/1/56883.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/ https://ispike2021.uitm.edu.my/ |
_version_ |
1728054826528407552 |