Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil

Artikel ini meneliti tentang kuasa beli pelancong dalam penggunaan sektor perkhidmatan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Sektor perkhidmatan itu adalah pengangkutan, penginapan, makanan dan minuman serta aktiviti membeli-belah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui pengedaran b...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Nurul Izzah, Mapjabil, Jabil
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/1/56883.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/
https://ispike2021.uitm.edu.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.56883
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.568832022-03-13T08:05:42Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/ Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil Ismail, Nurul Izzah Mapjabil, Jabil Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling Consumer satisfaction Artikel ini meneliti tentang kuasa beli pelancong dalam penggunaan sektor perkhidmatan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Sektor perkhidmatan itu adalah pengangkutan, penginapan, makanan dan minuman serta aktiviti membeli-belah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui pengedaran borang soal selidik. Untuk itu, seramai 105 orang responden terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan daripada lapan penyataan untuk pemilihan sektor perkhidmatan, lima menunjukkan skor min ‘tinggi’ antara 3.62 hingga 3.95 dan tiga mencatatkan skor min ‘sederhana’ dalam julat 2.99 hingga 3.09. Seterusnya, skor min tertinggi adalah 3.95 untuk penggunaan sektor perkhidmatan pengangkutan iaitu bas, van, grab dan lain-lain yang lebih murah agar kuasa beli meningkat. Manakala skor min terendah pula adalah memilih untuk makan di restoran (seperti coffee house, bistro, cafe dll.) yang lebih berkualiti (privasi dan persekitaran yang tenteram) meskipun kuasa beli tidak meningkat. Ringkasnya, penentuan kuasa beli pelancong ini penting kepada pihak pemegang taruh agar dapat menyediakan pelbagai produk dan perkhidmatan sejajar dengan segmen pasaran yang ditetapkan. 2021 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/1/56883.pdf ID56883 Ismail, Nurul Izzah and Mapjabil, Jabil (2021) Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil. In: International Exhibition & Symposium on Productivity, Innovation, Knowledge, Education & Design (i-SPiKe 2021). (Submitted) https://ispike2021.uitm.edu.my/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling
Consumer satisfaction
spellingShingle Consumer behavior. Consumers' preferences. Consumer research. Including consumer profiling
Consumer satisfaction
Ismail, Nurul Izzah
Mapjabil, Jabil
Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil
description Artikel ini meneliti tentang kuasa beli pelancong dalam penggunaan sektor perkhidmatan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Sektor perkhidmatan itu adalah pengangkutan, penginapan, makanan dan minuman serta aktiviti membeli-belah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui pengedaran borang soal selidik. Untuk itu, seramai 105 orang responden terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan daripada lapan penyataan untuk pemilihan sektor perkhidmatan, lima menunjukkan skor min ‘tinggi’ antara 3.62 hingga 3.95 dan tiga mencatatkan skor min ‘sederhana’ dalam julat 2.99 hingga 3.09. Seterusnya, skor min tertinggi adalah 3.95 untuk penggunaan sektor perkhidmatan pengangkutan iaitu bas, van, grab dan lain-lain yang lebih murah agar kuasa beli meningkat. Manakala skor min terendah pula adalah memilih untuk makan di restoran (seperti coffee house, bistro, cafe dll.) yang lebih berkualiti (privasi dan persekitaran yang tenteram) meskipun kuasa beli tidak meningkat. Ringkasnya, penentuan kuasa beli pelancong ini penting kepada pihak pemegang taruh agar dapat menyediakan pelbagai produk dan perkhidmatan sejajar dengan segmen pasaran yang ditetapkan.
format Conference or Workshop Item
author Ismail, Nurul Izzah
Mapjabil, Jabil
author_facet Ismail, Nurul Izzah
Mapjabil, Jabil
author_sort Ismail, Nurul Izzah
title Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil
title_short Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil
title_full Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil
title_fullStr Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil
title_full_unstemmed Penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya Kota Kinabalu, Sabah / Nurul Izzah Ismail dan Jabil Mapjabil
title_sort penentuan kuasa beli pengunjung terhadap perkhidmatan pelancongan terpilih di bandaraya kota kinabalu, sabah / nurul izzah ismail dan jabil mapjabil
publishDate 2021
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/1/56883.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/56883/
https://ispike2021.uitm.edu.my/
_version_ 1728054826528407552