Kesan faktor-faktor afektif, kognitif, nilai dan kesukaran terhadap pencapaian pelajar dalam kursus statistik perniagaan: Suatu pemodelan regresi logistik / Zulkifli Ab Ghani Hilmi and Azizan Abd. Hamid

Kajian ini ingin melihat sejauh mana sikap pelajar dari aspek afektif, kognitif, nilai dan kesukaran memberi kesan terhadap pencapaian dalam kursus Statistik Perniagaan. Data diperolehi daripada 160 pelajar dari Fakulti Perakaunan dan Pengurusan Perniagaan UiTM Pahang yang mengikuti lcursus Statisti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ab Ghani Hilmi, Zulkifli, Abd. Hamid, Azizan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58358/1/58358.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58358/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
Description
Summary:Kajian ini ingin melihat sejauh mana sikap pelajar dari aspek afektif, kognitif, nilai dan kesukaran memberi kesan terhadap pencapaian dalam kursus Statistik Perniagaan. Data diperolehi daripada 160 pelajar dari Fakulti Perakaunan dan Pengurusan Perniagaan UiTM Pahang yang mengikuti lcursus Statistik Perniagaan, dua rninggu sebelum peperiksaan akhir bermula. Instrumen yang digunakan adalah berdasarkan borang soalselidik 'Survey of Attitudes Towards Statistics' (SATS). Kajian mendapati sikap tidak dipengaruhi oleh jantina. Latar belakang Matematik di peringkat sekolah menengah didapati mempengaruhi sikap dari aspek afektif, kognitif dan kesukaran tetapi tidak kepada aspek nilai. Faktor afektif, kognitif dan kesukaran memberi sumbangan yang bermakna terhadap pencapaian dalam kursus Statistik manakala faktor nilai tidak mempengaruhi pencapaian. Analisis regresi logistik telah memilih faktor kognitif dan kesukaran ke dalam model sebagai pembolehubah terbaik bagi merarnalkan kebarangkalian beIjaya atau gagalnya pelajar dalam kursus Statistik Pemiagaan. Apabila model ini diperhalusi, dua faktor terpenting yang terpilih ke dalam model ialah persepsi pelajar bahawa mereka dapat mengikuti dan memahami isi pelajaran semasa kuliah dan persepsi bahawa Statistik bukanlah suatu kursus yang sukar dan boleh dipelajari. Hasil kajian ini diharap dapat membantu para pendidik Statistik melahirkan graduan-graduan yang bukan sahaja menjadi pengguna maklumat bahkan sebagai penjana maklumat yang efisien.