Syarikat bas Kuala Selangor Sendirian Berhad masalah , penyelesaian dan masa depannya / Sazali Ahmad ... [et al.]
Pada peringkat permulaannya iaitu sebelum tahun 1937, syarikat ini menyediakan perkhidmatan kereta sewa. Kemudian pada tahun 1937, syarikat ini ditukarkan menjadi syarikat bas yang mana ianya ditadbirkan oleh 4 orang ahli lembaga pengarah. Bagaimanapun, pada masa penyelidikan ini dijalankan, tiada t...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Student Project |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Business and Management
1984
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/588/1/PPd_SAZALI%20AHMAD%20BM%2084_5%20P01.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/588/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
Summary: | Pada peringkat permulaannya iaitu sebelum tahun 1937, syarikat ini menyediakan perkhidmatan kereta sewa. Kemudian pada tahun 1937, syarikat ini ditukarkan menjadi syarikat bas yang mana ianya ditadbirkan oleh 4 orang ahli lembaga pengarah. Bagaimanapun, pada masa penyelidikan ini dijalankan, tiada terdapat satu carta organisasi yang disediakan oleh syarikat ini. Syarikat ini adalah merupakan anak syarikat kepada syarikat Kee Hup Holding yang berpusat di Kuala Lumpur. Syarikat ini dikawal oleh Pejabat Setiausaha yang bertempat di No. 3, Jalan Scott, Kuala Lumpur, manakala sebuah Pejabat Operasi ditempatkan di No. 35, Jalan Kapar, Kelang. Antara Institusi Kewangan yang menjadi sumber kewangan bagi Syarikat Kuala Selangor Omnibus Company (KSOC) adalah UMBC, Malayan Banking dan Kee Hup Leasing. Syarikat ini juga menawarkan saham yang hanya terhad dan diperuntukkan kepada ahli-ahli Lembaga Pengarah sahaja kerana syarikat ini merupakan sebuah syarikat sendirian berhad. Buat masa sekarang syarikat ini mempunyai 52 buah bas termasuk 2 buah bas yang baru sahaja dibeli pada tahun 1984. |
---|