Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat
Nota ialah perkara yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Nota menjadi bahan rujukan, apabila kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta. Mencatat nota juga merupakan suatu seni. Hasil kajian yang dilakukan oleh Swenson (2018) menunjukkan strategi dalam mencatat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Unit Penulisan Dan Penerbitan JSKM
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60228/1/60228.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60228/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.60228 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.602282022-06-17T02:03:06Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60228/ Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat Hamat, Muniroh LG Individual institutions Malaysia Pulau Pinang Universiti Teknologi MARA Asia Nota ialah perkara yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Nota menjadi bahan rujukan, apabila kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta. Mencatat nota juga merupakan suatu seni. Hasil kajian yang dilakukan oleh Swenson (2018) menunjukkan strategi dalam mencatat nota ini telah meningkatkan prestasi pelajar dalam pentaksiran. Mengambil nota adalah cara yang baik untuk membantu pelajar mengenal pasti kepentingan konsep yang dipelajari di dalam kelas. Walaupun dengan mempunyai ingatan yang hebat, itu tidak akan dapat membantu mengingati semua yang dikatakan oleh pensyarah. Mencatat nota perlu kerana pelajar tidak perlu mengingat semua yang dipelajari. Nota yang sistematik, tersusun dan dalam bentuk yang menarik dapat meningkatkan daya ingatan pelajar dan keberkesanannya dalam proses pembelajaran. Dalam kajian ini, penekanan diberikan dalam teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell terutamnya dalam mata pelajatan matematik. Pelajar boleh menggunakannya untuk menyusun dan menstruktur nota matematik, formula dan persamaan matematik. Pelajar boleh mengambil nota Cornell semasa pensyarah sedang memberi syarahan atau semasa mereka menyelesaikan masalah atau soalan secara bebas dalam buku mereka. Unit Penulisan Dan Penerbitan JSKM Othman, Jamal Kadar, Rozita Wan Mohammad, Wan Anisha Mohd Mydin, Azlina Abdul Wahab, Naemah 2022-04-15 Book Section PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60228/1/60228.pdf Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat. (2022) In: Exploring New Innovation In e-Learning. Unit Penulisan Dan Penerbitan JSKM. ISBN 978-967-25608-3-8 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LG Individual institutions Malaysia Pulau Pinang Universiti Teknologi MARA Asia |
spellingShingle |
LG Individual institutions Malaysia Pulau Pinang Universiti Teknologi MARA Asia Hamat, Muniroh Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat |
description |
Nota ialah perkara yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Nota menjadi bahan rujukan, apabila kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta. Mencatat nota juga merupakan suatu seni. Hasil kajian yang dilakukan oleh Swenson (2018) menunjukkan strategi dalam mencatat nota ini telah meningkatkan prestasi pelajar dalam pentaksiran. Mengambil nota adalah cara yang baik untuk membantu pelajar mengenal pasti kepentingan konsep yang dipelajari di dalam kelas. Walaupun dengan mempunyai ingatan yang hebat, itu tidak akan dapat membantu mengingati semua yang dikatakan oleh pensyarah. Mencatat nota perlu kerana pelajar tidak perlu mengingat semua yang dipelajari. Nota yang sistematik, tersusun dan dalam bentuk yang menarik dapat meningkatkan daya ingatan pelajar dan keberkesanannya dalam proses pembelajaran. Dalam kajian ini, penekanan diberikan dalam teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell terutamnya dalam mata pelajatan matematik. Pelajar boleh menggunakannya untuk menyusun dan menstruktur nota matematik, formula dan persamaan matematik. Pelajar boleh mengambil nota Cornell semasa pensyarah sedang memberi syarahan atau semasa mereka menyelesaikan masalah atau soalan secara bebas dalam buku mereka. |
author2 |
Othman, Jamal |
author_facet |
Othman, Jamal Hamat, Muniroh |
format |
Book Section |
author |
Hamat, Muniroh |
author_sort |
Hamat, Muniroh |
title |
Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat |
title_short |
Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat |
title_full |
Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat |
title_fullStr |
Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat |
title_full_unstemmed |
Teknik mengambil nota menggunakan kaedah Cornell dalam matapelajaran matematik / Muniroh Hamat |
title_sort |
teknik mengambil nota menggunakan kaedah cornell dalam matapelajaran matematik / muniroh hamat |
publisher |
Unit Penulisan Dan Penerbitan JSKM |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60228/1/60228.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/60228/ |
_version_ |
1736837296641015808 |